Історія 6 клас

2021-2022 навчальний рік

Урок № 12        Дата: 12.10.2021
Тема: Контрольна робота з розділу «Первісні спільноти. Археологічні культури»

 

РІВЕНЬ І

Вибрати одну правильну відповідь (0,5 балів за правильну відповідь, найбільша кількість балів – 4).

1. Найдавніше минуле людства вивчає:

а) історія стародавнього світу;                                 б) історія середніх віків;

в) нова історія;                                                            г) новітня історія.

2. Першими заняттями найдавнішої людини були:

а) збиральництво, полювання;                               б) скотарство, збиральництво;

                                         в) полювання, землеробство.

3. Групи первісних людей, перші колективи - мали назву:

а) стадо;                                        б) держава;                                в) клас.   

4. Назва «кам’яний вік» виникла через те, що:

а) люди їли сире м’ясо і мали шкіру;                 б) люди жили в печерах і в степу;

                                     в) люди робили знаряддя праці з каменю.

5. Віра людей в надприродні сили, у богів називається:

а)   реакція;                                      б) релігія;                                      в) ремесло.

6. Упродовж яких століть існувала трипільська культура?

а) VI — перша половина V тис. до н. е.;  

б) IV — перша половина III тис. до н. е.;

в) друга половина III—II тис. до н. е.;

7. Першим винайшов залишки трипільської культури:

а) В. Хвойка;                                  б) Г. Шліман;                                 в) Саутуолі.

8. В Україні на Закарпатті були знайдені залишки найдавнішої людини біля селища:

а)  Коблево;                                    б) Королеве;                                  в) Косарі.

 

 

РІВЕНЬ ІІ (1 бал за правильну відповідь, найбільша кількість балів-5)

1. Розташуйте в хронологічній послідовності появу видів людини на землі, зазначивши відповідний номер у клітинці.

Кроманьйонець

 

Австралопітек

 

«Людина вміла»

 

Неандерталець

 

 

 

2.Установіть відповідність:

2017 р.                                                                               X ст. до н. е.

901 р. до н.е.                                                                     ХХІ ст.

1496 р.                                                                               VIII ст. до н. е.

743 р. до н. е.                                                                    XV ст.

 

3. Продовжте  речення:

До привласнюючих форм господарства відносяться

___________________________________,________________________________,_____________________________.

До відтворюючих  форм господарства відносять ______________________________,____________________________________.

4. Дайте визначення поняттям:

Історія-…………………………………………………………………………………………………..............................................................................................................

Археологічна культура

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5. Які теорії походження людини ви знаєте?

____________________________________________;

____________________________________________;

____________________________________________.

Рівень ІІІ

Розвяжіть задачі:  (1,5 бали одна задача, найбільша кількість балів – 3.)

1. Філософ Арістотель жив у 384-322 рр. до н.е., математик і фізик Архімед –

у 285-212 рр. до н.е. Хто з цих славетних людей жив раніше?

Відповідь:

 

 

 

 

2. У 395 р. Римська імперія розділилася на Західну і Східну. Скільки років

тому це відбулося?

Відповідь:

 


Дата: 05.10.2021 
Тема: Трипільська археологічна культура

Завдання: У контурній карті замалювати дві карти на сторінці 3 .



Урок № 9      Дата: 30.09.2021
Тема: Практична робота. Основні стоянки та пам’ятки первісних людей на території України.
Потрібно дослідити стоянки первісної людини на території України і заповнити таблицю.

1.     Королеве на Закарпатті. (ІНФОРМАЦІЯ НИЖЧЕ)

2.     Киїк-Коба в Криму.(ІНФОРМАЦІЯ НИЖЧЕ)

3.     Мізин на Чернігівщині.(ІНФОРМАЦІЯ НИЖЧЕ)

4.     Кирилівка на Київщині (ІНФОРМАЦІЯ НИЖЧЕ)

5. Ігрень Дніпропетровськ (ЗНАЙТИ ІНФОРМАЦІЮ САМОСТІЙНО)

Назва стоянки

Період

Вид людини

Умови

Знаряддя праці

С.Королеве

Закарпаття





Киїк-коба

Симферопіль





Мізин

Чернігівщина




Кирилівка

Київ

 

 

 

 

Ігрень

Дніпропетровськ







МАТЕРІАЛ ДЛЯ ТАБЛИЦІ

Ки́їк-Ко́ба — двошарове середньопалеолітичне поселення в гроті на річці Зуя в Білогірському районі Криму. Киїк-Коба є найдавнішою пам'яткою неандертальського поселення на території України.

Грот Киїк-Коба утворився під впливом просочування ґрунтових вод і вивітрювання. Грот знаходиться на висоті близько 90 м над гірською річкою Зуя, на її правому березі за 25 км на схід від Сімферополя. Грот схований у лісових заростях і серед скелястих обвалів. Недалеко від грота є джерело.

Пам'ятку відкрив і досліджував Гліб Бонч-Осмоловський в 1924—1926. У нижньому культурному шарі (ранньомустьєрський час) знайдені невеликі крем'яні знаряддя - гостроконечники, скребла, ножі, кістки тварин — мамонта, бізона, шерстистого носорога, гігантського й шляхетного оленя, сайги, диких коней, осла. Виявлені також залишки стінки, спорудженої в мустьєрський час для захисту мешканців грота від холодних вітрів. Збереглися сліди древніх вогнищ. Усюди в границях житлової площі зустрічаються розколотий кремінь, знаряддя, кістки тварин, вугіллячка.

Кожне печерне поселення людина зазвичай займала восени або взимку і, як правило, у закритих вузьких долинах гірських річок, біля виходу на низинні ділянки рельєфу — основні мисливські угіддя.

Площа скельних жител-сховищ, кількість і розміри знайдених тут вогнищ свідчать про те, що в печерах переважно мешкало одночасно дві-чотири сім'ї з чисельністю 6-7 осіб кожна.

У видовбаному в скелястому дні грота заглибленні знайдене поховання неандерталки так званого класичного типу, що лежала на правому боці зі злегка підігнутими ногами (збереглися кості стіп, гомілки, кисті й зуб). Поблизу розташовувалося поховання однорічної дитини, теж покладеної у скорченому, «утробному» положенні. Подібні поховання зустрічаються й на інших найдавніших стоянках Криму.

 

 

Кирилівська стоянка

Кирилівська стоянка —пізньопалеолітична стоянка, відкрита археологом Вікентієм Хвойко в 1893 році у межах м. Києва по вулиці Кирилівській. Це найдавніше поселення на території сучасного Києва (звідси її назва). Датується приблизно 25 000 рр. до н. е., але висловлюються думки про ще більшу давність поселення.

Знаходилась на високому мисі борової тераси понад Дніпром розмірами 120 на 50 м. Складалася з двох культурних горизонтів (шарів) — нижнього та верхнього. Нижній шар розташовувався на глибині бл. 30 м — довготривале поселення пізнього палеоліту — 17-20 тис. років до н.е.; розкопана площа становила бл. 10 тис. кв. м. Виявлено кістки 67 мамонтів та вогнищь.

Крем’яні вироби малочисельні. Колекція знарядь складається переважно з різців серединного і кутового типів, їхніх нуклеподібних зразків та двох скребачок типу укорочених пропорцій. Знахідки мистецтва представлені бивнем із гравіюванням у вигляді ліній вертикальних нарізок і бивнем зі стилізованими зображеннями тварин.

Верхній культурний шар, що розташовувався на глибині 20-22 м, також відноситься до часів пізнього палеоліту. Зібрано близько 3000 знарядь праці з кременю (скребачки, різці тощо). Верхній культурний шар містив 20 округлих скупчень крем’яних знарядь, перепалених кісток, вугілля та попелу діаметром близько 2 м і товщиною близько 10–15 см. Фауністичні рештки належать левові, вовкові, гієні, а також, ймовірно, мамонтові й ведмедю. Виявлено також кістки сибірського носорога і дикого коня.

Основним заняттям мешканців стоянки (кроманьйонців) було полювання на великого звіра. Мешкали вони в наземних напівсферичних будівлях, споруджених з жердин (кісток мамонта), вкритих шкірами. Зовні житла укріплювалися черепами та бивнями мамонтів. Всередині (площею близько 20 кв. м) мали одне, подекуди два — три вогнища. Такі самі житла виявлено під час розкопок знаменитої Мізинської стоянки на Чернігівщині.



 Королево – найдавніша стоянка первісних людей на Україні

Закарпаття відоме своїм надзвичайно-своєрідним і давнім минулим. Серед пам’яток старовини є  дуже цікавою й оригінальною, навіть у європейському масштабі, багатошарова стоянка первісних людей поблизу селища Королево Виноградівського р-ну. Пам’ятка була відкрита в 1974 р. археологічною експедицією під керівництвом Владислава Гладиліна.
         Стоянка розташована на північно – східній околиці селища на горі Гострий Верх і Бейвар. Кам’яні знаряддя праці зустрічаються у глині, яка прикриває вулканічну скалу. У товщі відкладів археологи зафіксували близько десяти шарів із різноманітними знахідками. Найдавніші артефакти були зібрані вченими на глибині 10 – 12м від сучасної поверхні. Вони датуються часом близько 1 млн. років. Це найдавніші сліди первісних людей не тільки в Україні, а й у всьому Карпатському басейні. Як показують дослідження первісні люди жили на березі стародавньої Тиси. Час від часу, особливо в льодовикові періоди вони покидали околиці сучасного Королева. Потім під час потеплінь знову поверталися сюди. У Королеві з різних шарів вченими зібрано понад 60 тис. кам’яних знарядь праці віком від 1млн. до 30 тис. років до н. е. Як показав їхній аналіз виготовлялися наконечники списів, скребла, ножі, січки майже виключно із місцевого андезиту. Виявилося, що Королівське місцезнаходження протягом сотень тисяч років функціонувало як стоянка – майстерня з виготовлення кам’яних знарядь праці і зброї.
         Жили стародавні люди у мінливих кліматичних і природних умовах, які часом дуже відрізнялися від сучасних. Як показують королівські знахідки займалися найдавніші мешканці України полюванням і збиральництвом. Вони вміли добре обробляти камінь, дерево, кістку і шкіру. Очевидно, вони, як це показують знахідки з інших територій вже знали і використовували вогонь, оскільки нерідко клімат в той час був холодніший, ніж сьогодні.
         Королівська стоянка як найдавніша стоянка первісних людей на Україні по праву могла б стати об’єктом туризму.


 Мізинська стоянка — одна з найвизначніших археологічних пам'яток пізнього палеоліту в історії не лише України та Європи, а й світу. Її дослідження дозволило відкрити нову для науки історичну культуру кроманьйонців європеоїдного типу. Розташована вона на Сіверщині, поблизу села Мізин (Коропський районЧернігівська область). Тут знайдено першу у світі колекцію давніх музичних інструментів.

Історія відкриття

Восени 1907 року на подвір'ї козака Кошеля з села Мізин було знайдено якісь великі кістки. Новина швидко поширилася і зацікавила археологів. Як з'ясувалося згодом, тут було поселення давніх людей (кроманьйонців). За сторічний період досліджень археологи відкопали п'ять круглих жител діаметром близько семи метрів і площею до 25 м². Ці куполоподібні житла були схожі на «чуми» північних народів: споруджені з дерев'яних жердин, вкритих шкірами тварин, а ззовні обкладені тваринними кістками та рогами. Поблизу них було місця обробки каменю та кісток.

Крім житлових і господарських споруд на цій території знайдено чимало оригінальних високохудожніх виробів з бивня мамота: скульптури-ідоли, стилізовані жіночі статуетки, фігурки тварин, пташок, браслети, прикрашені орнаментами.

Безцінною знахідкою на Мізинській стоянці є дивні вироби з кісток (також з орнаментом), що являють собою музичні інструменти, які застосовувалися для супроводу танців. До так званих звучних інструментів належить також «шумлячий» мізинський набірний браслет, який складається з п'яти окремих незамкнених кілець. Це своєрідні кастаньєти, які поки що є єдиним свідченням про наявність танців у палеолітичній культурі Східної Європи.

Стоянка розкопувалась і вивчалась багатьма відомими українськими істориками та археологами: Ф.К. Вовком, Л.Х. Чикаленком, В. Є. Куриленком та ін. Найвідомішим дослідником Мізинської стоянки став відомий археолог Іван Гаврилович Шовкопляс, який протягом семи років (1954-1961) досліджував знахідки.

Пам'ятка археології «Мізинська стоянка» розташована на території Мезинського національного природного парку.

 


 
Урок № 8   Дата 28.09.2021
Тема: Заняття та спосіб життя, суспільна організація, культура та релігійні вірування первісних людей.

ЗАПИСУЄТЕ ТЕМУ І ВСЕ, ЩО ВИДІЛЕНО ЧЕРВОНИМ!
Життя й заняття неандертальців і кроманьйонців

Знаряддя праці неандертальців були досконалішими порівняно з тими, які використовували пітекантропи. А згодом вони почали виготовляти кам’яні ножі, зазубрені пилки, списи, молоти тощо. Як і їхні попередники, неандертальці вели привласнювальний тип господарювання. Але переважало полювання (індивідуальне або загінне). Об’єктом їх полювання були здебільшого великі тварини: північні олені, мамонти, бізони, коні, шерстисті носороги та ін. У кроманьйонців, що мешкали поряд із неандертальцями, заняття й знаряддя праці були подібними.

Грізною зброєю в руках давніх мисливців був спис, який давав змогу поцілити здобич на безпечній відстані. Спочатку він мав вигляд обпаленої та загостреної палиці. Згодом до неї прикріплювали вістря з каменю або кістки.
Під час загінного полювання кроманьйонці, лякаючи звірів вогнем і галасом, виганяли їх на край урвища. Тварини зривались униз, падали й розбивалися, стаючи легкою здобиччю мисливців. У Чехії (Пржедмост) знайдено кістки близько 1000 впольованих у такий спосіб мамонтів. У Франції (Солютре) досліджено результати полювання на коней. Біля підніжжя гори археологи знайшли майже 40 тис. кістяків.

У період мезоліту (IX—VIII тис. до н. е.) первісна людина винайшла лук і стріли. Поява цієї грізної зброї пов’язана зі зміною клімату на планеті. Льодовик відступив. Великі тварини, пристосовані до холоду, зникли. Об’єктом полювання «людини розумної» стали дрібні, полохливі тварини й водоплавні птахи. Поцілити їх можна було лише зі значної відстані.

Вдалому полюванню також допомагала списометалка, яка удвічі збільшувала дальність польоту списа. «Людина розумна» досягла великих успіхів в обробці каменю та кістки. Вона вдосконалила знаряддя із цих матеріалів: рубила, палиці, ножі. Існувало кілька способів їх виготовлення. Уже наприкінці палеоліту людина вміла розщепляти кремінь двома способами: ударом по заготовці й притисканням. Відщеплені пластини використовували як ножі й скребла. Така обробка кременю економила матеріал, якого ставало дедалі менше.

У мезоліті поширилося виготовлення невеликих (розміром до 2 см) загострених каменів, які вчені називають мікролітами. Їх вкладали в дерев’яні та рогові оправи, які було зручно тримати в руці.

Вижити «людині розумній» допомагало й рибальство, яке також належить до привласнювального типу господарювання. Спочатку людина збирала водорості й молюсків. Згодом навчилася забивати рибу за допо могою списів і гарпунів і, нарешті, ловити її сітками та вудками. Кроманьйонці майстрували дерев’яні човни зі стовбура, уперше застосовуючи для цього тесла.

ПРИВЛАСНЮВАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО - це господарство, коли людина бере все необхідне для життя у природи. 

Неолітична революція

Завдяки використанню вогню, винайденню лука й стріл, освоєнню рибальства первісні люди урізноманітнили своє харчування, навчилися захищати себе від холоду та хижаків. Поступово тривалість їхнього життя збільшувалася, унаслідок чого зросла кількість населення планети. Якщо австралопітеків 3 млн років тому, за оцінками вчених, налічувалося близько 1 млн осіб, то кроманьйонців 8 тис. років тому було вже близько 5,5 млн осіб.

Озброєний луком і стрілами, списом і ножем первісний мисливець впольовував уже більше тварин. Збирач спустошував природу тієї місцевості, де проживав. Кількість тварин зменшувалася, каміння, придатне для виготовлення знарядь праці, було дедалі важче знайти. Поставала проблема виживання первісної людини. Зрештою, тисячолітній досвід і нагромаджені знання про навколишній світ підказували вихід зі складного становища. Первісна людина почала не тільки брати в природи, але й відновлювати її багатства. Відбувся перехід до відтворювального господарства. -це коли люди вже споживають продукти, створені власне ними: хліб, вирощені овочі та фрукти, м'ясо та молоко свійської худоби.

Так поступово в неоліті первісні люди перейшли від збиральництва й полювання до землеробства та скотарства, тобто від привласнювальних методів господарювання до відтворювальних. Цей перехід англійський археолог Гордон Чайлд (1892—1957 рр.) назвав неолітичною революцією.

 Неолітична революція

Привласнювальне господарство — форма господарювання, за якої все необхідне для життя людина бере в природи в готовому вигляді

Неолітична революція — це перехід від привласнювального
до відтворювального господарства

 

Відтворювальне господарство — форма господарювання, за якої все необхідне для свого життя людина виробляє самостійно

Збиральництво

полювання

 

Землеробство

скотар

Формування поняття

Релігія – віра в надприродні сили і поклоніння їм.

Язичництво – обожнювання сил природи.

Культ – шанування людини або бога.

Міф – розповідь про життя богів




Первісні форми релігійних вірувань

 

              Ранні                                                                        Родоплемінні

          Фетишизм                                                                     Тотемізм

          Магія                                                                             Культ предків

         Анімізм                                                                          Шаманізм

                                                                                                 Культ родючості

 

Читати параграф 4,5. Виконати у зошит тест. Питання не переписувати, просто 1А, 2В..

Самостійна робота ____________________________клас _______

                                                  (прізвище, ім’я учня)                 


1.  Якої теорії походження людини притримуються

науковці?

А) Релігійної   Б) Космічної  В) Еволюційної   Г) Прогресивної


2. Коли з’явилась «людина вміла»?

А) 4 млн років тому     Б) 2,5 млн років тому 

В) 1 млн років тому     Г) 150 тисяч років тому


3. Як називались об’єднанні групи первісних людей?

А)  Стадо       Б) Плем’я  

В)  Сім’я        Г) Рід


4. «Людина прямоходяча» - це:

А)  Австралопітек       Б) Пітекантроп 

В)  Неандерталець      Г) Кроманьйонець


5. Як називається період в історії, коли відбулось

значне похолодання на Землі?

А)  «Арктичний період»  Б) «Північний період»

 В)  «Холодний період»   Г) «Льодовиковий період»


6. Ці давні люди жили 150-40 тис. років тому?

А)  Кроманьйонці   Б) Пітекантропи

В)  Сівапітеки         Г) Неандертальці


7. Як називають людину сучасного типу, яка з’явилась

40 тис. років тому?

А)  Кроманьйонець               Б) Пітекантроп

В)  Сівапітек                          Г) Неандерталець

Подпись: 88. Коли з’являється первісні люди на території

України?

А) 4 млн років тому     Б) 2,5 млн років тому 

В) 1 млн років тому     Г) 150 тисяч років тому


9. З чого виробляли знаряддя праці первісні люди?

А)  Каменю    Б) Міді   В)  Бронзи  Г) Заліза        

 


10. Як перекладається «homo sapiens»?

А)   Людина вміла        Б) Людина прямоходяча   

В)  Людина розумна     Г) Людина швидка

 

Оцінка____________

 

Урок № 7   Дата: 23.09.2021
Тема: Теорії походження людини
1. Опрацювуємо параграф 3
2. Складаємо таблицю "Типи людини"

2020-2021 навчальний рік

Урок № 58   Урок № 27.04.2021
Тема: Тематичне оцінювання з теми: Римська імперія

відкривши посилання join.naurok.ua
 Код доступу 5856589




Урок № 56        Дата: 20.04.2021     (ЗАПИСАТИ В ЗОШИТ ДАТУ ТА ТЕМУ)

ТЕМА: Готи і гуни на території сучасної України. Взаємодія з місцевим населенням.

1.Завдання: Розпочнемо ми із методу аналізу прослуханої (прочитаної) інформації (завдання учнів визначити основні чинники  взаємодії греків і місцевого населення )
У VII cт. до н.е. могутня хвиля Великої грецької колонізації досягла берегів Понта Евксінського та Меотиди. Межа античного світу посунулася далі на схід і пролягла узбережжям Чорного моря, зокрема територією Криму та інших регіонів Південної України.Впродовж майже чотирьох століть (друга половина VII – середина І ст. до н.е. ) понтійські міста-держави підтримували відносно сталі зв’язки не тільки з метрополією, а й з усім грецьким світом – містами Середземномор’я та навколишніми племенами. Цей період характеризується поступовим становленням та розвитком господарства причорноморських полісів.
Економіка давньогрецьких полісів Північного Причорномор’я була багатоукладною, хоча в ній провідну роль відігравало сільське господарство: землеробство (вирощування злакових і бобових культур), виноробство та тваринництво. Водночас протягом стислого терміну міста перетворилися на значні ремісничі центри з високим рівнем розвитку каменотесної, будівельної справи, гончарства, ткацтва, обробки металів, шкіри, виготовлення ювелірних прикрас тощо. Неабиякого значення набули сталі торговельні відносиниміж метрополією, понтійськими колоніями та місцевими племенами.
Однак, найголовнішою прикметою економіки давньогрецьких міст-колоній було господарське посередництво між античною цивілізацією та варварським світом, яке реалізовувалося не тільки шляхом торговельного обміну, а й через запозичення елементів матеріальної культури, технології ремісництва та землеробства. Так, два світи стародавньої історії – античний та варварський вступили у тісні взаємини.
Окрім цього доцільного, зумовленого господарськими потребами посередництва, велику роль відігравало посередництво культурне, яке не обмежувалося власне регіоном Північного Причорномор’я, а поширювалося на величезну територію варварського світу Південно-Східної Європи. З Ольвії, Боспору та інших причорноморських міст і материкової Греції до кочівників надходили багато оздоблені ремісничі вироби, у тому числі бронзові дзеркала, золоті прикраси, предмети повсякденного ужитку та ін. Деякі з них являли собою справжні витвори мистецтва, як, наприклад, знаменита нагрудна прикраса - скіфська пектораль, яка була віднайдена в кургані Товста Могила біля м. Покров Дніпропетровської області. Така взаємодія мала численні та різноманітні наслідки, як для варварських племен Північного Причорномор’я, так і для мешканців античних міст.
Слід відзначити, що розвитку торговельного та культурного обміну сприяли відносно мирні взаємовідносинипонтійських полісів з навколишніми племенами, зокрема зі скіфами, які тривали приблизно до ІІІ ст. до н.е., коли у північнопричорноморські степи вдерлися сарматські племена.
Діти записують у зошит схему

2 Завдання  (Учні записують у зошит визначення )
Кіммерійці Перше етнічне утворенням на території України, про яке залишилася згадка в писемних джерелах, південними сусідами праслов'ян в IX - перший половині VII ст. до н. е. були кіммерійці Вперше вони згадуються в «Одисеї» Гомера в VIII ст. до н. е. та «Історії» Геродота (V ст. до н. е.), а під ім'ям «гамірра» в ассирійських текстах VIII-VII ст. до н. е. Іраномовні племена кіммерійців займали велику територію між Доном та Дністром, а також Кримський і Таманський півострова.
Скіфи - давній народ, який у VII ст. до н.е. - III ст. н.е мешкав у Північному Причорномор'ї. Належали до іраномовних племен і за мовою були близькі до сарматів. На територію України прийшли зі степів Прикубання й Північного Кавказу.
Сармати - Греки та римляни називали сарматами або сірматами кочові племена, які запанували в українських степах у III ст. до н.е. На думку лінгвістів, слово «сармат» походить від давньоіранського слова «саоромант», що означає – «підперезаний мечем»
_______________________________________________________________________________
Урок № 54       Дата: 13.04.2021   (ЗАПИСАТИ В ЗОШИТ ДАТУ ТА ТЕМУ)
ТЕМА: Поділ Римської імперії (
Завдання: 
1. Прочитати параграф 52
2. Розв'язати задачі письмово в зошит : 
"Скільки років існувала Римська держава від легендарної дати заснування Рима до падіння Західної Римської імперії?"
"Скільки років існувала імперія в Римі від початку правління Октавіана Августа?"
3. Чим уславилися такі історичні діячі: Феодосій, Аларіх, Аттіла (ПИСЬМОВО У ЗОШИТ)

______________________________________________________________________

УРОК №55       Дата: 14.04.2021
(ЗАПИСАТИ В ЗОШИТ ДАТУ ТА ТЕМУ)

Опрацювати параграф 52
Записати в зошит визначення : Велике переселення народів, готи, гуни
Записати в зошит дати : битва біля Адріанополя, поділ Римської імперії на Зх. та Сх., вестготи вдерлися в Рим, державу гунів очолив вождь Аттіла, битва народів, захоплення вандалами Риму, скинули останнього римського імператора
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________-

УРОК № 52   Дата: 06.04.2021 

Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми "Історія Стародавнього Риму"


1. Як  називали в Римі корінних жителів, що походили від     перших поселенців —       засновників міста?
А плебеї   Б демос     В аристократи    Г патриції
 2. У якому  роців Римі  було   проголошено  республіку? 
А509р. до н.е.Б 390р.дон.е.В 265р. до н. е.Г 201р. до н. е.
4. Кому з римських полководців належить вислів: «Жереб кинуто!»?
А Гнею Помпею Б Юлію Цезарю   В Октавіану Августу   Г Траяну
5. Народні трибуни обстоювали інтересів?
А плебеїв Б патриціїв   В арисократів Г демосу
6. Урезультаті      Третьої Пунічної війни (149—146 рр.         до н. е.) Рим:
А розгромив Македонське царство   Б захопив Єгипет  В  здобув Іспанію та Північну Італію
Г  знищив Карфагенську державу
7. Кому з відомих діячів Стародавнього Риму належать слова: «Навіть дикі  звірі мають нори і лігвища, а у тих, хто боровся і помирав за Рим, немає нічого, крім         повітря і світла!»?
А Тиберію Гракху          Б Спартаку                          В        Цицерону  Г  Юлію Цезарю
8. Що          стало результатом І громадянської війни в Стародавньому Римі?
А установлення народного трибунату
Б завершення боротьби плебеїв з патриціями
В утвердження диктатури Луція Корнелія Сулли
Г установлення диктатури Цезаря
9.Дайте визначення понять
Гладіатори-
Диктатор -
 10. Установіть хронологічну  послідовність подій.
А ухвалення         Законів       ХІІ таблиць  Б Перша Пунічна війна.
В встановлення республіки  Г зруйнування римлянами Карфагена

11. Опишіть сутність реформ братів Гракхів.

12.Установіть хто зображений на фото?

Урок № 50.        Дата: 30.03.2021 
ТЕМА: Римська імперія. Октавіан Август

1. Опрацювати параграфи підручника 47 та 48 
2. Переглянути відео за посиланням  https://youtu.be/51LL0Hd7jUc
3. Записати в зошит дату та тему
4.Письмово у зошиті дати відповіді на питання: 1. У якому році було укладено Другий тріумвірат?
2. Хто входив до складу Другого тріумвірату? 3. Кого вважають першим римським імператором.

ФОТО ЗОШИТА ІЗ ВІДПОВІДЯМИ  ЧЕКАЮ до 18:00 30.03.2021 У ЗРУЧНИЙ ДЛЯ ВАС СПОСІБ:АБО ВАЙБЕР АБО ЕЛЕКТРОННА ПОШТА linys@ukr.net

Після 18:00 30.03.2021 відповіді не приймаю!!!

_________________________________________________________

Урок № 51.        Дата: 31.03.2021 

Тема: Пантеон римських богів. Римське право. Мистецтво Давнього Риму.

Завдання: опрацювати параграф 42,49 ( в зошит записати дату та тему і скласти таблицю "Боги Стародавнього Риму")
 Самостійно попрацювати з текстом підручника та скласти таблицю: «Римська культура».

Архітектурна пам’ятка

Архітектор

Призначення споруди

Час будівництва

 

 

 

 

ФОТО ЗОШИТА ІЗ ТАБЛИЦЯМИ (ДВОМА) ЧЕКАЮ до 18:00 02.04.2021 У ЗРУЧНИЙ ДЛЯ ВАС СПОСІБ:АБО ВАЙБЕР АБО ЕЛЕКТРОННА ПОШТА linys@ukr.net

Після 18:00 02.04.2021 відповіді не приймаю!!!

_________________________________________________________


Урок 32  -33     Дата: 19.01.2021, 20.01.2021

Тема: Античні поліси на території України. Кіммерійці, скіфи, сармати на території України

Завдання 1. Опрацювати параграф 30, 31, переглянути відео за посиланням Антична колонізація північного Причорномор’я 



Завдання 2. Замалювати контурну карту           Назва  ось↕️


Завдання 3. Записати в зошит хто такі кіммерійці, хто такі скіфи та сармати

Домашня робота: Доопрацювати контурні карти по Греції👈


Шановні шестикласники!

У зв'язку із призупиненням навчального процесу з 12 березня по 4 квітня 2020 року, навчання проходитиме дистанційно. Для вас будуть опубліковані завдання, які потрібно виконати у зошиті, контурній карті або окремо (в залежності від завдання)

Урок за 17 березня 2020 року

Тема: Римська імперія. Октавіан Август


Завдання: опрацювати параграф 47, 48 (нова книжка). 
Письмово у зошиті дати відповіді на питання: 1. У якому році було укладено Другий тріумвірат?
2. Хто входив до складу Другого тріумвірату? 3. Кого вважають першим римським імператором.

________________________________________________________________________________

Урок за 18 березня 2020 року

Тема: Практична робота: сформулювати життєву позицію історичного персонажа на основі висловів з його творів

 (запишіть число і тему до зошита, перепишіть завдання і дайте на них відповіді, використовуючи параграф 46)

1.    Робота з історичними джерелами.
·       Прочитайте вислови Юлія Цезаря та дайте відповіді на запитання.
·       «Республіка – ніщо, порожнє ім’я без тіла і обличчя».
·       «Сулла не знав і азів, якщо відмовився від диктаторської влади».
·       «Зі мною люди мають розмовляти обережніше і слова мої вважати законом».
·       «Я Цезар, а не цар».
1.       Поясніть, як ви зрозуміли наведені висловлювання Цезаря.
2.      Як вони характеризують постать Цезаря?
3.       Чим диктатура Сулли відрізнялась від диктатури Цезаря?
1.    Хронологічна задача.
Порахуйте, користуючись лінією часу, скільки років минуло від народження Цезаря до наших днів, замалюйте це у зошит.2.    Історичний портрет Цезаря.
·       Складіть розповідь про життя і діяльність Цезаря, використовуючи його вислови як пункти плану. Опишіть своє ставлення до Юлія Цезаря.
1       «Кожен коваль своєї долі».
2       «Перемога залежить від доблесті легіонів».
3       «Жереб кинуто! Рубікон перейдено!»
4       «Влада тільки виграє і посилюється від того, коли нею користуються помірно»
5       «Люди охоче вірять тому, у що бажають вірити»
6       «І ти, Бруте?»
______________________________________________

Урок за 24 березня 2020 року

Тема: Пантеон римських богів. Римське право. Мистецтво Давнього Риму.

Завдння: опрацювати параграф 42,49 ( в зошит записати дату та тему і скласти таблицю "Боги Стародавнього Риму")
 Самостійно попрацювати з текстом підручника та скласти таблицю: «Римська культура».

Архітектурна пам’ятка

Архітектор

Призначення споруди

Час будівництва

 

 

 

 

____________________________________________________________________________

Урок за 25 березня 2020 року

Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми "Історія Стародавнього Риму"(ЗАВДАННЯ РОБІТЬ У РОБОЧІ ЗОШИТИ)

Шановні учні та батьки даю вам орієнтовний перелік питань, тестів, завдань, що будуть на контрольній роботі. Перегляньте та підготуйтеся будь ласка.


І варіант
1. Як  називали в Римікоріннихжителів, що походили від     перших поселенців —       засновниківміста?
А плебеїБ демосВ аристократиГ патриції
 2. У якомуроців Римібулопроголошенореспубліку? А509р. до н.е.Б 390р.дон.е.В 265р. до н. е.Г 201р. до н. е.
4. Кому з римськихполководцівналежитьвислів: «Жереб кинуто!»?
А Гнею ПомпеюБЮлію Цезарю   В Октавіану Августу   Г Траяну
5. Народні трибуни обстоювали інтересів?
А плебеївБпатриціївВ арисократівГ демосу
6. Урезультаті      ТретьоїПунічноївійни (149—146 рр.         до н. е.) Рим:
А розгромив Македонське царство   Б захопив Єгипет  В  здобув Іспанію та Північну Італію
Г  знищив Карфагенську державу
7. Кому з відомих діячів Стародавнього Риму належать слова: «Навіть дикі  звірі мають нори і лігвища, а у тих, хто боровся і помирав за Рим, немає нічого, крім         повітря і світла!»?
А ТиберіюГракху          Б СпартакуВ        Цицерону  Г  Юлію Цезарю
8. Що          стало результатом І громадянськоївійнив СтародавньомуРимі?
А установленнянародноготрибунату
Бзавершенняборотьбиплебеїв з патриціями
В утвердженнядиктатуриЛуціяКорнеліяСулли
Г установленнядиктатури Цезаря
9.Дайте визначення понять
Гладіатори-
Диктатор -
 10. Установітьхронологічну  послідовністьподій.
А ухвалення         Законів       ХІІ таблицьБПерша Пунічнавійна.
В встановленняреспублікиГ зруйнування римлянами Карфагена

11. Опишітьсутність реформ братівГракхів.

12.Установіть хто зображений на фото?




ІІ варіант
1.Який правитель бувостаннім царем Риму?
А Тарквіній ГордийБ РомулВ  Гамількар БаркаГ) Цезар
2. Рим було засновано у
А)755р Б)753р. В)783р. Г)509р.
3. Як називалиримлянизаміжніхжінокуРимі?
А матронамиБвестамиВ ларамиГюнонами
4. УхваленняЗаконів ХІІ таблицьбулоскладовою        боротьби:
А плебеївізпатриціямиБгромадян Риму протицарів
В рабів        за своїправа
Г іноземців за права римськогогромадянства
5. Якого принципу дотримувалисяримляни          вуправлінніпідкоренихнародів?
А «Хліба і видовищ!»Б «Поділяй і  володарюй!»В «Щодо ворога все дозволено»Г «Прийшов, побачив,переміг!»
6. Урезультатігромадянськоївійни   49—45        рр. до н. е. у СтародавньомуРимівстановлено:
А народний трибунат    ТиберіяГракхаБдовічну диктатуру Юлія ЦезаряВ принципат Октавіана АвгустаГ домінатАврелія Діоклетіана
7. Хто         з названихвидатнихримськихполководців і політиківутворював      Перший тріумвірат (три правильнівідповіді)?
1 Помпей2 Красс3 Юлій         Цезар4 Октавіан5 Лепід6 Цицерон7Антоній
8. Що          стало наслідкомПунічнихвійн (ІІІ—ІІ ст. до      н.е.)?
А установленняпанування Риму в ЗахідномуСередземномор’ї
Б запровадження Римом провінційногоуправління в Сирії та Палестині
В ліквідація Римом Ахейського та іншихгрецькихсоюзів
Г утворенняРимсько-італійського союзу підзверхністю Риму
9. Дайте визначення понять
Провінція –
Контрибуція-
10. Установіть      хронологічну       послідовність       подій
А діяльністьбратівГракхів
Б диктатура Сулли
В «золота доба» Римськоїреспубліки
Г Перший тріумвірат
11.Опишіть сутність  реформ Юлія Цезаря
12.Установіть хтозображений на фото?







 ==========================================================
Урок за 31 березня 2020 року


ТЕМА: Кризові явища в Римській імперії.



Завдання: 
1.Опрацювати параграф 51 (можна використовувати і старий підручник парагр.52

2. Записати в зошит конспект, все що виділено червоним кольором, і виконати завдання

Основні дати: 284 р. - прихід до влади Діоклетіана; 312 р. - прихід до влади Константина.

Дати відповіді на питання: (ПИТАННЯ МОЖНА НЕ ПЕРЕПИСУВАТИ, ЛИШЕ НОМЕР І ВІДПОВІДЬ)
1) Як називався центральний майдан Риму? 
2) На скількох пагорбах розкинувся Рим? 
3) Як називався водогін? 
4) Як називалася підземна каналізація Рима?
5) Що будували на честь переможців-римлян, частіше на початку вулиць? 
6) Як називався основний одяг римлян?
7) Що носили заможні римляни поверх туніки? 
8) Як називалися громадські лазні? 
9) Що називалося в Римі граматикою? 
10) Як називали раба, який супроводжував учня до вчителя? 

Робота з термінами та поняттями
Криза - складне становище, загострення суперечностей.
Інфляція - надмірне збільшення кількості грошей і швидке їх знецінення.

Робота з таблицею (ЗАПИШІТЬ ТАБЛИЦЮ В ЗОШИТ)
«Солдатські» та «сенатські» імператори

«Солдатські» та «сенатські» імператори
Авреліан
Александр Север
Каракалла
Септимій Север

 Працюємо з поняттями
«Сенатські» імператори - імператори, яких проголошував сенат.
«Солдатські» імператори - імператори, поставлені при владі своїми  легіонами.
Домінат (у перекладі з латин. - «панування») - форма правління державою, за якої влада імператора є необмеженою, а республіканські органи влади втрачають значення.

Реформи Діоклетіана та Константина (ЗАПОВНИТИ ТАБЛИЦЮ) 
НА ДОПОМОГУ УЧНЕВІ:
Реформи Діоклетіана
Назва реформи
Суть та значення
1.  Адміністративна
2.  Фінансова
3.  Військова
4.  Політична

5.  Податкова


Реформи Константина
Назва реформи
Суть та значення
1.  Фінансова

2. Адміністративна


3.  Релігійна


Вставте пропущені слова. (ПЕРЕПИСАТИ В ЗОШИТ)
1) У ІІІ ст. н. е. в Римській імперії починаться ... . Рабська праця витіснила працю вільних ремісників та селян, які жили в ... , вимагаючи ... . Римські імператори змінювали один одного - це був час, коли імператорів проголошувала армія. Це були ...  імператори, а імператорів, яких обирав сенат, називали ... .
2)У другій половині ІІІ ст. н. е. посилилися набіги ...  племен. Це були племена ... . Римська імперія перейшла від завоювань до ... .
___________________________________________________________
____________________________________________________________

УРОК ЗА 01 квітня 2020 року

Тема: Виникнення і поширення християнства.

Завдання: опрацювати параграф 50, переказувати оповідь про появу Ісуса Христа

_________________________________________________________________________

Урок за 14 -15 квітня 2020 року

ТЕМА: Поділ Римської імперії. Велике переселення народів.

Завдання: Опрацювати параграф 52 підручника

Записати в зошит визначення : Велике переселення народів, готи, гуни
Записати в зошит дати : битва біля Адріанополя, поділ Римської імперії на Зх. та Сх., вестготи вдерлися в Рим, державу гунів очолив вождь Аттіла, битва народів, захоплення вандалами Риму, скинули останнього римського імператора

Завдання: виконати задачі з лічби часу на сторінці  215 підручника

_________________________________________________________________________

Урок за 21-22 квітян 2020 року

ТЕМА: Готи і гуни на території сучасної України. Взаємодія з місцевим населенням.

1.Завдання: Розпочнемо ми із методу аналізу прослуханої (прочитаної) інформації (завдання учнів визначити основні чинники  взаємодії греків і місцевого населення )
У VII cт. до н.е. могутня хвиля Великої грецької колонізації досягла берегів Понта Евксінського та Меотиди. Межа античного світу посунулася далі на схід і пролягла узбережжям Чорного моря, зокрема територією Криму та інших регіонів Південної України.Впродовж майже чотирьох століть (друга половина VII – середина І ст. до н.е. ) понтійські міста-держави підтримували відносно сталі зв’язки не тільки з метрополією, а й з усім грецьким світом – містами Середземномор’я та навколишніми племенами. Цей період характеризується поступовим становленням та розвитком господарства причорноморських полісів.
Економіка давньогрецьких полісів Північного Причорномор’я була багатоукладною, хоча в ній провідну роль відігравало сільське господарство: землеробство (вирощування злакових і бобових культур), виноробство та тваринництво. Водночас протягом стислого терміну міста перетворилися на значні ремісничі центри з високим рівнем розвитку каменотесної, будівельної справи, гончарства, ткацтва, обробки металів, шкіри, виготовлення ювелірних прикрас тощо. Неабиякого значення набули сталі торговельні відносиниміж метрополією, понтійськими колоніями та місцевими племенами.
Однак, найголовнішою прикметою економіки давньогрецьких міст-колоній було господарське посередництво між античною цивілізацією та варварським світом, яке реалізовувалося не тільки шляхом торговельного обміну, а й через запозичення елементів матеріальної культури, технології ремісництва та землеробства. Так, два світи стародавньої історії – античний та варварський вступили у тісні взаємини.
Окрім цього доцільного, зумовленого господарськими потребами посередництва, велику роль відігравало посередництво культурне, яке не обмежувалося власне регіоном Північного Причорномор’я, а поширювалося на величезну територію варварського світу Південно-Східної Європи. З Ольвії, Боспору та інших причорноморських міст і материкової Греції до кочівників надходили багато оздоблені ремісничі вироби, у тому числі бронзові дзеркала, золоті прикраси, предмети повсякденного ужитку та ін. Деякі з них являли собою справжні витвори мистецтва, як, наприклад, знаменита нагрудна прикраса - скіфська пектораль, яка була віднайдена в кургані Товста Могила біля м. Покров Дніпропетровської області. Така взаємодія мала численні та різноманітні наслідки, як для варварських племен Північного Причорномор’я, так і для мешканців античних міст.
Слід відзначити, що розвитку торговельного та культурного обміну сприяли відносно мирні взаємовідносинипонтійських полісів з навколишніми племенами, зокрема зі скіфами, які тривали приблизно до ІІІ ст. до н.е., коли у північнопричорноморські степи вдерлися сарматські племена.
Діти записують у зошит схему

2 Завдання  (Учні записують у зошит визначення )
Кіммерійці - Перше етнічне утворенням на території України, про яке залишилася згадка в писемних джерелах, південними сусідами праслов'ян в IX - перший половині VII ст. до н. е. були кіммерійці Вперше вони згадуються в «Одисеї» Гомера в VIII ст. до н. е. та «Історії» Геродота (V ст. до н. е.), а під ім'ям «гамірра» в ассирійських текстах VIII-VII ст. до н. е. Іраномовні племена кіммерійців займали велику територію між Доном та Дністром, а також Кримський і Таманський півострова.
Скіфи - давній народ, який у VII ст. до н.е. - III ст. н.е мешкав у Північному Причорномор'ї. Належали до іраномовних племен і за мовою були близькі до сарматів. На територію України прийшли зі степів Прикубання й Північного Кавказу.
Сармати - Греки та римляни називали сарматами або сірматами кочові племена, які запанували в українських степах у III ст. до н.е. На думку лінгвістів, слово «сармат» походить від давньоіранського слова «саоромант», що означає – «підперезаний мечем»
_______________________________________________________________________________

Урок за 28.04.2020 року

Тема: Падіння Західної Римської імперії


1.Прочитати пункт 5 пар. 52 підручника.

2. Переглянути відео «Гуни та Рим» за посиланням: https://youtu.be/bDWPmGQeCbE.

3.Зверни увагу!  

Основні дати: 395 р. — поділ імперії на Західну і Східну; 410 р. — захоплення Риму варварами; 455 р. — розорення Риму вандалами; 476 р. — падіння Західної Римської імперії.

Кризові явища в Римській імперії (запиши в зошит)
  1. • Нестача грошей (фінансова криза).
  2. • Використання праці рабів стає невигідним.
  3. • Втрата контролю над прикордонними територіями.
  4. • Занепад торгівлі.
  5. • Політична криза.
  6. • Ослаблення армії.
  7. • Поява орендарів-колонів та «рабів із хатинами».
  8. • Криза системи управління державою.
  9. • Повстання селян та рабів.
  10. • Збіднення населення.
  11. • Епідемії та хвороби.
  12. • Вторгнення варварів.
  13. • Залежність влади імператорів від армії.
  14. • Прагнення провінцій до самостійності.
  15. • Збільшення податків та поборів із населення.
_________________________________________________________________________________

Урок за 29.04.2020 року

Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми "Римська імперія"

ВСЬОГО ПИТАНЬ 22, АЛЕ НА КОНТРОЛЬНІЙ ВОНИ БУДУТЬ РОЗДІЛЕНІ ПОПОЛАМ! ТОЖ ВИКОНУЙТЕ ВСІ 22 В РОБОЧИЙ ЗОШИТ!

  1. Дайте визначення понять: тріумвірат, принцепс, імперія, «золотий вік», терми, акведуки, колони, «солдатські імператори», тетрархи, християнство, Євангелія, церква, духовенство, меценат, Велике переселення народів.
  2. Назвіть причини кризи Римської імперії.
  3. Назвіть ім’я вождя, що об’єднав гунські племена.
  4. Як звали останнього римського імператора?
  5. Назвіть основні зміни в державі за часів правління Діоклетіана.
  6.  Назвіть основні зміни в державі за часів правління Константина. ПІДСКАЗКА ДЛЯ ЗАВДАННЯ 5,6 ЗА ПОСИЛАННЯМ https://pidruchniki.com/82514/pravo/dominat_reformi_diokletiana_konstantina
  7. Як називалася нова столиця Римської імперії, заснована Константином?
  8. Хто такі варвари?
  9. Коли відбулось Велике переселення народів?
  10. Назвіть дату узяття Рима готами.
  11. Яку назву на початку 5 століття дістала Східна частина Римської імперії?
  12. Яке місто після розподілу держави стало столицею Західної Римської імперії?
  13.  Хто такі вандали?
  14. Якого року вандали захопили Рим?
  15. Які наслідки мало повалення в 476 р. останнього імператора Римської імперії?
  16. За часів якого імператора християни зазнали найбільш жорстоких переслідувань?
  17. Хто і коли визнав християнство рівноправною релігією?
  18. Навіщо Константинові потрібен був союз із християнською церквою?
  19. Які наслідки мало вторгнення гунів на Рим?
  20. Як і чому відбувся поділ Римської імперії на Схід і Захід? Які були наслідки цього поділу?
  21. Де і коли відбувся Перший Вселенський собор? Назвіть його основне рішення.
  22. Назвіть причини падіння Римської імперії.

_________________________________________________________________

Урок за 05.05.2020 року

Тема: Давні слов'яни. Прабатьківщина слов'ян.

Завдання: 
1. Опрацювати параграф 53
2. На основі тексту та ілюстрацій описати заняття та ремесла давніх слов'ян.
3. На основі тексту та додаткових джерел описати "Вірування давніх слов'ян"

На допомогу учневі!


_________________________________________________________________________________

Урок за 06.05.2020 року

Тема: Початок Великого розселення слов'яни.

Завдання:
1.  Опрацювати параграф 54
2. Виконати завдання на контурній карті ст.15 "Велике переселення народів. Падіння Зх.Римської імперії"

3. Дати письмово відповіді на питання: 1.Хто такий каган?
                                                                     2. У 602 році ....?
                                                                     3. Венеди розкололися на дві групи: ....     ......?
_________________________________________________________________________________
Урок за  12.05.2020 року

Тема: Суспільний устрій та господарське життя і духовний світ давніх слов'ян


Завдання: 

1. Опрацювати усно матеріал, що поданий нижче

2. На основі прочитаного записати схему розвитку суспільного ладу давніх слов'ян у зошит.

Слов'янські племена здебільшого розселялися в лісовій зоні, їхні поселення переважно розташовувалися поблизу річок, озер, боліт і в інших важкодоступних місцях

Слов'яни споруджували будинки з дерева або інших матеріалів. У них, як правило, мешкала велика родина, що складалася з представників трьох-чотирьох поколінь. По суті це була справжня родова община, членів якої об'єднувала спільність майна, господарства та праці. За свідченням Про-копія Кесарійського, слов'яни "жили в поганих хатах, розкиданих на далекій відстані одна від одної".
Декілька родин, що займали певну територію, складали общину, кілька таких общин утворювали плем'я.
Слов'яни спочатку об'єднувались у родові, а згодом у територіальні союзи, які базувалися на кровній спорідненості. Наступний етап об'єднального процесу пов'язаний з виникненням політичних союзів на основі родоплемінних утворень.
Давньослов'янські племінні союзи мали "мирний" ("оборонний") характер. Особливістю такого об'єднання, як суспільно-політичної організації, побудованої на кревній спорідненості, була наявність притаманних даному суспільному ладу певних правових ознак: кровної помсти, кругової поруки, колективної опіки, майнової спільності, своєрідного спадкового права тощо. Вищим органом влади давньослов'янського родоплемінного союзу виступали загальні збори, які розв'язували всі нагальні проблеми господарського й політичного життя, питання війни та миру.
Як писав Прокопій Кесарійський, "народ цей не управляється однією людиною і здавна живе у народовладді. Тому все, що для них корисно або шкідливо, вони спільно обговорюють". Інакше кажучи, слов'яни ще не знали авторитарних методів і жили за принципами самоврядування, вирішуючи всі проблеми шляхом обговорення їх на загальних зборах, або вічах. У слов'ян, за Маврикієм, "немає загальної влади, вони весь час ворогують один з одним, що ухвалять одні, не наважуються робити інші, і жоден з них не хоче підкорятися іншому".
Родову общину, як правило, очолювала найавторитетніша людина, котра разом з представниками інших сімей, керувала справами роду, здійснювала судочинство, організовувала відсіч ворогу. Називали такого родового лідера по-різному - старостою, старшиною або жупаном.
Родоплемінними союзами керувала рада старшин, які частково розв'язували питання самі або передавали їх на загальні збори. Для протидії зовнішнім ворогам кілька родових союзів об'єднувалися в територіальний. Унаслідок добросусідських стосунків у окремих родів виникали спільні військові, адміністративні, господарські, правничі органи.
З метою самооборони вони будували укріплення - "міста", де населення рятувалося від небезпеки й проводились віча військових ватажків. У цих "містах" здійснювалось судочинство, відправлялися релігійні обряди. Території, підконтрольні таким родоплемінним об'єднанням, у західних і південних слов'ян називалися жупами, а їхні визнані лідери - жупанами.
     
Однак певна демократичність давньослов'янського суспільного устрою не виключала існування рабства. Рабів здебільшого захоплювали під час походів з метою отримання за них викупу або для продажу. Коли це не вдавалося, через деякий період полонених відпускали на волю, оскільки рівень розвитку господарства не давав змоги використовувати їх як робочу силу. По суті, у давніх слов'ян рабство не виходило за межі патріархального.
Проте вже у VI-VII ст. сталися помітні зміни у сфері суспільних відносин давніх слов'ян.Походи й пограбування візантійських міст і провінцій, нескінченні міжплемінні війни в VI ст. перетворилися для слов'ян на звичний промисел з метою захоплення земель, скарбів, худоби і рабів. Усе це разом сприяло швидкому накопиченню багатств, які зосереджувалися переважно в руках племінної верхівки, виникненню приватної власності і станового розшарування суспільства. "Вони стали багатими, - розповідав про слов'ян того часу Іоанн Ефеський, - мають багато золота, срібла, табуни коней та зброю". Такі процеси свідчили про витіснення первіснообщинного ладу слов'ян новим суспільним устроєм - "військовою демократією".
В ході соціального розшарування слов'янського суспільства, стара родова верхівка перетворюється на велику землевласницьку та владну аристократію. Колишній народний обранець - воєвода, владика, жупан, князь - став економічно могутнім володарем-власником. Традиційні форми родових відносин ще певний період існували в суспільному житті, але вони вже були позбавлені колишнього внутрішнього змісту: раду старійшин роду змінила рада родової знаті, а згодом ще вужче коло княжих або жупанських радників, яких вони самі призначали. Так поволі зникало общинне народовладдя.
У зв'язку зі зміцненням у слов'янському середовищі "військової демократії" занепадали й відмирали застарілі родові стосунки, звільняючи місце для феодальних відносин та нового суспільного ладу. В VII-VIII ст. феодалізація суспільства у західних і південних слов'ян посилюється.
Отже, схему розвитку суспільного ладу давніх слов'ян можна викласти так:
  • рід, як союз сімей, що господарювали на певних теренах, ґрунтувався на кревній спорідненості. Він охоплював кілька поселень, які разом утворювали його родову територію - жупу; союз очолював вождь-старійшина, наділений військовими, адміністративними та судочинними функціями;
  • родоплемінний союз, розташований на певній території, утворював жупу, очолювану жупаном; союз мав свій центр - військове укріплення або місто, де проходили віча, здійснювалося судочинство й містилися культові споруди;
  • племінне об'єднання або племінна держава, яка складалася з кількох союзно-родових жуп, що становили князівство; племінною державою керував князь разом із радою власників-аристократів;
  • багатоплемінна держава, очолювана великим жупаном або великим князем.
Виникнення й зміцнення феодальних відносин у різних слов'янських народів характеризувалося наявністю загальних рис.
Слов'яни прийшли до феодалізму через родову, а згодом через територіально-племінну общину. У південних слов'ян процес формування ранньофеодальних держав супроводжувався боротьбою з Візантією, у західних - змаганнями з франками і німцями. У цю добу всі три гілки слов'ян ще зберігали досить тісні політичні, господарські та культурні зв'язки.
_________________________________________________________________________________
Урок за 13.05.2020 року

Тема: Склавини і анти на теренах України


Завдання:
1. Робота з лінією часу. «Нанести на лінію часу хронологічні межі існування слов’янський племен.
II-IVст. – венеди
IVст. – початок VII– анти
Vст. - VII ст. – склавини

1  Анти і склавини на теренах України
Анти в цей же час утворили Антське царство, готи воювали з антами. В IVVIст. в Причорномор’ю посунули гуни. Вони натиснули на готів, готи – на слов’ян… Так розпочалось Велике переселення народів». На початку VIIст. під час нападів аварів (обрів) антська держава загинула. Склавини в цей час переселились на Дунай і на північ Європи і заснували групу південних слов’ян.

   2.   На основі отриманої інформації, складіть таблицю
Анти
Склавини

 Анти – слов’янське міжплемінне об’єднання. Їх згадують візантійський історик з IVпо початок VIIст. (602, 635рр.)
Антами керували вожді, збиралась рада старійшин і віче.
В IVст. відомі успішні походи антів на Балкани аварами після битви з аварами (602р.) анти розселились аж до Мезії і Добруджі. До Антського союзу входило в племінних груп, пізніше з них розвинулись племена уличів, тиверців, полян, деревлян, сіверян( східний слов’яни).
Анти були язичниками, мали капища, будували ідолів з каменю або дерева. Вони поклонялись Божій-Матері. Вищим був Бог-творець блискавок. Найвідоміший вождь – Бож (IVст. ). Високі, світловолосі, дужі люди.
Склавини:
·       Міжплемінне слов’янське об’єднання
·       Етнічна основа формування західних і східних слов’ян ( від Балкан до Вісли )
·       Їх згадують Йордан і Прокопій Кесарський
·       Колонізували Балкани в кінці VIпочаток VIIст.
·       Не управляється однією людиною, а живуть у народоправстві справи ведуть спільно
·       Головний Бог – творець блискавок
·       Вступаючи в бій, більшість іде на ворога « пішки, мають не великі щити і списи в руках, панцира ж ніколи на себе не одівають»
·       Є у тих і інших ( анти, склавини ) єдина мова, абсолютно варварська
·       « Та й зовнішністю вони один від одного нічим не відрізняються, бо всі високі, дуже сильні, волоси не дуже світлі і не руді, трохи червонуваті»
__________________________________________________________________________
Урок за 19.05.2020 року

Тема: Походження українського народу

 Предки українського народу здавна жили на теренах України. 

На основі доступних джерел підготуйте повідомлення, проект, есе на одну із запропонованих тем: 

1. "Ми трипільці"

2. "Ми скіфи"

3. "Ми слов'яни"

_________________________________________________________________________________
Урок за 20.05.2020 року

Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми "Давні слов'яни"

1. Охарактеризуйте суспільний устрій слов"ян
2. Охарактеризуйте господарство давніх слов'ян
3. Охарактеризуйте вірування давніх слов'ян


_________________________________________________________________________________
Урок за 26.05.2020 року

Тема: Внесок цивілізацій стародавнього світу в історію людства.

Завдання:1. Опрацювати матеріал підручника на ст.224

2. Виписати у зошит, які здобутки стародавніх цивілізацій вам запам'яталися найбільше.

____________________________________________________________________________
Урок за 27.05. 2020 року
Тема: Значення давньої історії України як частини світової історії.

Поміркуйте, яке значення давньої історії України як частинки світової історії.

______________________________________________________________________________

Шановні шестикласники

У зв'язку із продовженням весняних канікул, навчальний процес з історії буде відбуватися дистанційно!

Завдання за 03.04 та 06.04.2018 року:
1. ТРИ реферати повинні бути здані.
2. Підготуватися до тематичної по параграфах Римська імперія.


Гоотові реферати можна надсилати на мою електронну адресу

завдання з історії для учнів 6 класу за 02.03 та 06.03, 09.03. 2018 року.

1. Опрацювати параграф підручника 43,44
2. Позначити на контурній карті: кордони Боспорського царства, Перської держави, держави Александра Македонського, Римської держави часів принципату Октавіана Августа, Афіни, Спарту, Александрію, Рим, Константинополь (Візантій);

Немає коментарів:

Дописати коментар