Історія України 7 клас

2021-2022 навчальний рік!


Урок № 25  Дата: 4 квітня 2022 року  (ТЕМУ ЗАПИСУЄМО В ЗОШИТ)

Тема: Королівство Руське (Галицько-Волинська держава) в період піднесення (друга третина - половина 13 століття) Практична робота

Завдання: Прочитати параграф 17

Записати у хронологічну таблицю основні дати.
Основні дати: 1205 р.- загибель Романа Мстиславича; 1223 р.- битва на р. Калці; 1238 р.- розгром
 хрестоносців під Дорогочином, утвердження вла­ди Данила Романовича в Галичі; 1245 р.- поїздка Данила Галицького до Золотої Орди; 1253 р.- коронація Данила Галицького; 1264 р.- смерть короля Данила.
Історичний диктант (ЗАПИСАТИ В ЗОШИТ І ДАТИ ВІДПОВІДІ НА ПИТАННЯ)

1. Войовничі племена, які прийшли з азійських степів на українські землі в XIII ст.,— це ...
2. Правителі монголо-татарських племен мали титул ...
3. Могутній правитель монголо-татар, перший великий хан це ...
4. Перша зустріч русичів із монголо-татарами відбулася ... 
5. Онук Чинґісхана, який розорив багато руських міст,— це ...
6. Держава, яка виникла внаслідок завойовницьких поході хана Батия,— це ...
7.Обороною Києва керував ...
8. Збирачі данини на українських землях — це ... 
9. Документ на право управління підвладними землями, 
який видавали татари руським князям, — це. 
10.Волинь та Галичину об'єднав в одне князівство князь:
А)Ярослав Осмомисл;                       в) Данило Галицький
Б) Роман Мстиславович   г) Володимир Ярославович
11.В якому році було об'єднане  Галицько-Волинське  князівство?
А) 1238р. Б)1199р. В)1170р. Г)1264р.
12.Коли відбулося остаточне утвердження Данила Романовича в Галичі?
А) 1214р.   Б) 1218р. В) 1238р.

Практична робота:  
підготувати та представити історичний портрет короля Данила Романовича відповідно до питань нижче.(робота в зошиті, вдома)

Пам’ятка для характеристики історичного діяча (роздатковий матеріал)
1.       Встановіть, коли та в якій країні правив історичний діяч. Укажіть історичні умови, на тлі яких він розгортав свою діяльність.
2.       Опишіть його зовнішність, характер. Що, на вашу думку, вплинуло на формування його особистості? Які його вчинки варто наслідувати, а які ви не схвалюєте?
3.       Інтереси якої суспільної верстви він виражав?
4.       Назвіть основні наслідки його діяльності.
5.       Дайте оцінку його діяльності. Як ви ставитеся до засобів, якими він прагнув досягти мети? 
Якщо є час можна розказати одну з легенд про князя Данила.
Коли ще в Галичі жив король Данило, 
він мав такого майстра, що робив йому гроші. 
Той майстер у золоті купався, але волі не мав. 
Король Данило сам відкривав ту касу, де працював майстер, 
замикав Його і випускав власноручно, коли треба було майстрові кудись вий­ти. 
Він лише один знав про все багатство короля, той майстер.
 І так розжився, що не розумів, як так голодним бути. Та й одного разу каже королеві:
—              Золото — цар.
А Данило поправляє його:
Ні, чоловіче, хліб усьому голова.
Ні, золото і срібло!
Так вони сперечалися, що король обернувся та й пішов геть із май­стерні. 
А другого дня бачить король Данило золотий напис на стіні: «Хліб — болото, а всьому голова — срібло й золото».
Данило нічого не сказав.
 Але другого дня зранку привів майстра, замкнув його; а тут вістові прилітають — ворог іде! Данило зібрав дружину, вирушив у похід. 
Поїхав, а про майстра забув, що замкне­ний.
 А король видав такий закон, що ніхто не сміє до каси підходити, інакше смерть.
Минуло кілька місяців. 
Данило з військом повертається додому, чекає від майстра-золотаря дарунок за перемогу, а того нема. І тут згадав. 
Зіскакує з коня, біжить до каси, відмикає, 
а на купі золота лише кістяк із майстра, 
а на стіні золотом написано: «Срібло-золо-то — то болото, а хліб — цар». Отак життя навчило...» 

Урок № 6. Дата: 11.10.2021
Тема: Ольга та Святослав
Виписуєте у хронологічну таблицю дати із параграфа 4 підручника.
 У звичайному робочому зошиті списуєте таблицю що нижче і вивчаєте про ще 2 князів.

Ольга

(945—964рр.)

· Помста деревлянам за вбивство свого чоловіка Ігоря (спалення древлянського міста Іскоростеня).

· Упорядкування збору данини: установлення уставів — порядку збору данини та погостів — місць для збору данини (полюддя).

· Розподіл податків на власне князівські та державні

· Здійснення візиту до Константинополя, де прийняла хрещення під ім’ям Олени.

· Укладення договору з Візантією, за яким Київська Русь допомагала імперії в боротьбі з болгарами, норманами й арабами в обмін на данину.

· Відновлення привілеїв для руських купців у Візантії.

· Спроба встановити дипломатичні контакти з Німецькою імперією.

· Сприяння створенню єдиної держави.

· Надання переваги в зовнішній політиці дипломатії перед військовою силою.

Святослав

(964—972рр.)

· Призначення своїх синів намісниками в Києві, Овручі й Новгороді.

· Прибічник язичництва, руйнував християнські храми.

· Приєднання племен в’ятичів (межиріччя Оки та Волги).

· Розгром Волзької Булгарії та Хозарського каганату, що відкрило шлях кочовикам, які завдавали великої шкоди Київській Русі.

· Здійснення двох походів на Дунайську Болгарію.

· Мав план перенесення столиці до болгарського міста Переяславця.

· Знесилення Русі численними війнами.

· Загинув від рук печенігів, найнятих Візантією.

· Більшість завойованих територій після смерті Святослава були втрачені




Урок № 5.    Дата:04.10.2021
Виписуєте у хронологічну таблицю дати зі сторінки 17 підручника.
 У звичайному робочому зошиті списуєте таблицю що нижче і вивчаєте про 3 князів.
У контурній карті шукаємо карту "Утворення Київської держави. Перші князі"і замальовуєте її.

Виникнення та становлення Давньоруської держави (кінець ІХ—Х ст.)

Князь

Характеристика діяльності

Аскольд і Дір

(?—882рр.)

·   Розширення кордонів (владу Києва визнали племена деревлян,частина сіверян і дреговичів).

·   Невдала спроба приєднати полочан і кривичів.

·   Організація перших великих походів на Візантію (860 і 866 р.), політичним наслідком яких було укладення угоди, за якою Візантія сплачувала щорічну данину Києву, а Русь

·   зобов’язувалася надавати їй військову допомогу.

·   Зростання могутності Київської держави.

·   Перетворення Києва на велике торговельне місто та центр наддніпрянської держави

Олег

(882—912рр.)

·   Регент при малолітньому сині Рюрика Ігорі.

·   Захоплення Києва після вбивства Аскольда і Діра, наслідком чого стало об’єднання Північної та Південної Русі, що створило основу для загальноруської державності.

·   Розширення кордонів держави шляхом приєднання сіверян, радимичів, деревлян, а також неслов’янських племен меря, чудь і весь.

·   Звільнення підкорених племен від данини Хозарському каганату; боротьба з хозарами.

·   Сприяння централізації Русі.

·   Боровся з угорським племенам, що проходили з Уралу в Подунав’я.

·   Будівництво нових міст і фортець.

·   Здійснення вдалих походів проти Візантії (907 і 911 р.), наслідком яких став вигідний торговельний договір, згідно з яким руські купці торгували без мита та проживали в Константинополі за рахунок імператора.

Ігор

(912—945рр.)

· Відновлення влади над повсталими деревлянами й уличами.

· Продовження об’єднання слов’янських племен.

· Жорстке укріплення центральної влади.

· Дав відсіч печенігам, що з’явилися біля кордонів Київської Русі, і навіть найняв їх у військо.

· Походи на Візантію (941 і 943 р.), але менш удалі, ніж в Олега.

· Був убитий деревлянами під час спроби зібрати повторну данину







Урок № 26      Дата: 14.04.2021
Тема: Тематичне оцінювання з розділу "Королівство Руське (Галицько-Волинська держава)

ВИКОНАТИ ЗАВДАННЯ ПЕРЕЙШОВШИ НА  САЙТ join.naurok.ua  
Код доступу 8513606 

___Також, це завдання доступне учням (7) у розділі тести, після входу на сайт naurok.ua за паролями ЩО Я ВАМ ДАВАЛА РАНІШЕ

________________________________________________________________________



Урок № 25  Дата: 31 березня 2021 року  (ТЕМУ ЗАПИСУЄМО В ЗОШИТ)

Тема: Королівство Руське (Галицько-Волинська держава) в період піднесення (друга третина - половина 13 століття) Практична робота

Завдання: Прочитати параграф 19,20  Підручник за 7 клас » Історія України Автор: ГупанСмагінПометун, рік.2015

Записати у хронологічну таблицю основні дати.
Основні дати: 1205 р.- загибель Романа Мстиславича; 1223 р.- битва на р. Калці; 1238 р.- розгром
 хрестоносців під Дорогочином, утвердження вла­ди Данила Романовича в Галичі; 1245 р.- поїздка Данила Галицького до Золотої Орди; 1253 р.- коронація Данила Галицького; 1264 р.- смерть короля Данила.
Історичний диктант (ЗАПИСАТИ В ЗОШИТ І ДАТИ ВІДПОВІДІ НА ПИТАННЯ)

1. Войовничі племена, які прийшли з азійських степів на українські землі в XIII ст.,— це ...
2. Правителі монголо-татарських племен мали титул ...
3. Могутній правитель монголо-татар, перший великий хан це ...
4. Перша зустріч русичів із монголо-татарами відбулася ... 
5. Онук Чинґісхана, який розорив багато руських міст,— це ...
6. Держава, яка виникла внаслідок завойовницьких поході хана Батия,— це ...
7.Обороною Києва керував ...
8. Збирачі данини на українських землях — це ... 
9. Документ на право управління підвладними землями, 
який видавали татари руським князям, — це. 
10.Волинь та Галичину об'єднав в одне князівство князь:
А)Ярослав Осмомисл;                       в) Данило Галицький
Б) Роман Мстиславович   г) Володимир Ярославович
11.В якому році було об'єднане  Галицько-Волинське  князівство?
А) 1238р. Б)1199р. В)1170р. Г)1264р.
12.Коли відбулося остаточне утвердження Данила Романовича в Галичі?
А) 1214р.   Б) 1218р. В) 1238р.

Практична робота:  
підготувати та представити історичний портрет короля Данила Романовича відповідно до питань нижче.(робота в зошиті, вдома)

Пам’ятка для характеристики історичного діяча (роздатковий матеріал)
1.       Встановіть, коли та в якій країні правив історичний діяч. Укажіть історичні умови, на тлі яких він розгортав свою діяльність.
2.       Опишіть його зовнішність, характер. Що, на вашу думку, вплинуло на формування його особистості? Які його вчинки варто наслідувати, а які ви не схвалюєте?
3.       Інтереси якої суспільної верстви він виражав?
4.       Назвіть основні наслідки його діяльності.
5.       Дайте оцінку його діяльності. Як ви ставитеся до засобів, якими він прагнув досягти мети? 
Якщо є час можна розказати одну з легенд про князя Данила.
Коли ще в Галичі жив король Данило, 
він мав такого майстра, що робив йому гроші. 
Той майстер у золоті купався, але волі не мав. 
Король Данило сам відкривав ту касу, де працював майстер, 
замикав Його і випускав власноручно, коли треба було майстрові кудись вий­ти. 
Він лише один знав про все багатство короля, той майстер.
 І так розжився, що не розумів, як так голодним бути. Та й одного разу каже королеві:
—              Золото — цар.
А Данило поправляє його:
Ні, чоловіче, хліб усьому голова.
Ні, золото і срібло!
Так вони сперечалися, що король обернувся та й пішов геть із май­стерні. 
А другого дня бачить король Данило золотий напис на стіні: «Хліб — болото, а всьому голова — срібло й золото».
Данило нічого не сказав.
 Але другого дня зранку привів майстра, замкнув його; а тут вістові прилітають — ворог іде! Данило зібрав дружину, вирушив у похід. 
Поїхав, а про майстра забув, що замкне­ний.
 А король видав такий закон, що ніхто не сміє до каси підходити, інакше смерть.
Минуло кілька місяців. 
Данило з військом повертається додому, чекає від майстра-золотаря дарунок за перемогу, а того нема. І тут згадав. 
Зіскакує з коня, біжить до каси, відмикає, 
а на купі золота лише кістяк із майстра, 
а на стіні золотом написано: «Срібло-золо-то — то болото, а хліб — цар». Отак життя навчило...» 

ФОТО ЗАВДАНЬ У  ЗОШИТІ ЧЕКАЮ ДО 18:00 02.04.2021 РОКУ 
НА ВАЙБЕР АБО ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ LINYS@UKR.NET

ПІСЛЯ 18:00 02.04.2021 ЗАВДАННЯ НЕ ПРИЙМАЮ!!!



Урок 16     Дата 20.01.2021

Тема: Русь -Україна в другій половині 11 - в першій половині 12 століття

Завдання 1. Опрацювати параграф 10,11 підручника (Підручник онлайн)

Завдання 2. Виписати у хронологічну таблицю усі дати із цих двох параграфів.

Завдання 3. На основі матеріалу підручника параграфу 11 скласти  історичний портрет Володимира Мономаха або Мстислава Великого (на вибір учня) за поданою схемою

Сторінки корисної інформації для написання історичного портрету 

Володимир Мономах









ШАНОВНІ СЕМИКЛАСНИКИ!

У ЗВ'ЯЗКУ З ПРИЗУПИНЕННЯМ НАВЧАННЯ З 12 БЕРЕЗНЯ ПО 3 КВІТНЯ 2020 РОКУ, ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ ВІДБУВАТИМЕТЬСЯ ДИСТАНЦІЙНО.

Урок за 17 березня 2020 року  (ТЕМУ ЗАПИСУЄМО В ЗОШИТ)

Тема: Королівство Руське (Галицько-Волинська держава) в період піднесення (друга третина - половина 13 століття) Практична робота

Завдання: Прочитати параграф 19,20  Підручник за 7 клас » Історія України Автор: ГупанСмагінПометун, рік.2015

Записати у хронологічну таблицю основні дати.
Основні дати: 1205 р.- загибель Романа Мстиславича; 1223 р.- битва на р. Калці; 1238 р.- розгром
 хрестоносців під Дорогочином, утвердження вла­ди Данила Романовича в Галичі; 1245 р.- поїздка Данила Галицького до Золотої Орди; 1253 р.- коронація Данила Галицького; 1264 р.- смерть короля Данила.
Історичний диктант (ЗАПИСАТИ В ЗОШИТ І ДАТИ ВІДПОВІДІ НА ПИТАННЯ)

1. Войовничі племена, які прийшли з азійських степів на українські землі в XIII ст.,— це ...
2. Правителі монголо-татарських племен мали титул ...
3. Могутній правитель монголо-татар, перший великий хан це ...
4. Перша зустріч русичів із монголо-татарами відбулася ... 
5. Онук Чинґісхана, який розорив багато руських міст,— це ...
6. Держава, яка виникла внаслідок завойовницьких поході хана Батия,— це ...
7.Обороною Києва керував ...
8. Збирачі данини на українських землях — це ... 
9. Документ на право управління підвладними землями, 
який видавали татари руським князям, — це. 
10.Волинь та Галичину об'єднав в одне князівство князь:
А)Ярослав Осмомисл;                       в) Данило Галицький
Б) Роман Мстиславович   г) Володимир Ярославович
11.В якому році було об'єднане  Галицько-Волинське  князівство?
А) 1238р. Б)1199р. В)1170р. Г)1264р.
12.Коли відбулося остаточне утвердження Данила Романовича в Галичі?
А) 1214р.   Б) 1218р. В) 1238р.

Практична робота:  
підготувати та представити історичний портрет короля Данила Романовича відповідно до питань нижче.(робота в зошиті, вдома)

Пам’ятка для характеристики історичного діяча (роздатковий матеріал)
1.       Встановіть, коли та в якій країні правив історичний діяч. Укажіть історичні умови, на тлі яких він розгортав свою діяльність.
2.       Опишіть його зовнішність, характер. Що, на вашу думку, вплинуло на формування його особистості? Які його вчинки варто наслідувати, а які ви не схвалюєте?
3.       Інтереси якої суспільної верстви він виражав?
4.       Назвіть основні наслідки його діяльності.
5.       Дайте оцінку його діяльності. Як ви ставитеся до засобів, якими він прагнув досягти мети? 
Якщо є час можна розказати одну з легенд про князя Данила.
Коли ще в Галичі жив король Данило, 
він мав такого майстра, що робив йому гроші. 
Той майстер у золоті купався, але волі не мав. 
Король Данило сам відкривав ту касу, де працював майстер, 
замикав Його і випускав власноручно, коли треба було майстрові кудись вий­ти. 
Він лише один знав про все багатство короля, той майстер.
 І так розжився, що не розумів, як так голодним бути. Та й одного разу каже королеві:
—              Золото — цар.
А Данило поправляє його:
Ні, чоловіче, хліб усьому голова.
Ні, золото і срібло!
Так вони сперечалися, що король обернувся та й пішов геть із май­стерні. 
А другого дня бачить король Данило золотий напис на стіні: «Хліб — болото, а всьому голова — срібло й золото».
Данило нічого не сказав.
 Але другого дня зранку привів майстра, замкнув його; а тут вістові прилітають — ворог іде! Данило зібрав дружину, вирушив у похід. 
Поїхав, а про майстра забув, що замкне­ний.
 А король видав такий закон, що ніхто не сміє до каси підходити, інакше смерть.
Минуло кілька місяців. 
Данило з військом повертається додому, чекає від майстра-золотаря дарунок за перемогу, а того нема. І тут згадав. 
Зіскакує з коня, біжить до каси, відмикає, 
а на купі золота лише кістяк із майстра, 
а на стіні золотом написано: «Срібло-золо-то — то болото, а хліб — цар». Отак життя навчило...» 
_______________________________________________________________________________________

Урок за 24 березня 2020 року  (ТЕМУ ЗАПИСУЄМО В ЗОШИТ)

Тема: Королівство Руське (Галицько-Волинська держава) в період стабільності та поступового  занепаду (середина 13-перша половина 14 ст.) Практична робота


ВІДЕО УРОК ДО ТЕМИ
https://youtu.be/wVX2SM4MAks

Завдання: Опрацювати параграф 22

Учні самостійно працюють з підручником і заповнюють в зошит пропуски в тексті.
Після смерті Юрія І Львовича його сини –  … та …поділили батьківщину. Один отримав … , а другий …. Проте в … рр. Вони фактично правили разом. Загроза з боку Литви спонукала їх укласти союз із …. Ймовірно, 1323 р. ці князі загинули в бою із … . 
Учні складають таблицю про князів в зошит
 – Лев Данилович
– Юрій І Львович
 – Андрій і Лев ІІ
 – Юрій ІІ Болеслав
Князь
Діяльність
Лев Данилович

Юрій І Львович

Андрій і Лев ІІ


Юрій ІІ Болеслав

______________________________________________________

Урок за 31 березня 2020 року  (ТЕМУ ЗАПИСУЄМО В ЗОШИТ)

Тема: Культура королівства Руського (Галицько-Волинська держава) 13 - першої половини 14 ст. Практична робота

Завдання: опрацювати параграф 21, повторити параграфи 17-22 (до контрольної роботи підготовка)

 Визначте  ОСОБЛИВОСТІ ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКОЇ КУЛЬТУРІ , які закодовані у цій хмарі слів.
Запис у зошит ОСОБЛИВОСТІ ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКОЇ КУЛЬТУРІ 

Робота з таблицею та текстом підручника (заповнити таблицю)
Галузь                                                             Основні досягнення
Освіта
Література та літописання
Архітектура
Зображувальне мистецтво

________________________________________________________________________________

Урок за 14 квітня 2020 року

ТЕМА: УЗАГАЛЬНЕННЯ, ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ З РОЗДІЛУ ; "КОРОЛІВСТВО РУСЬКЕ (ГАЛИЦЬКО_ВОЛИНСЬКА ДЕРЖАВА)


І рівень (0,5 бала)

1
 
1. Хто і коли об’єднав Волинське і Галицьке князівства в
єдину державу?
а) Юрій І                                б) Ярослав Мудрий  
в) Роман Мстиславович        г) Данило Галицький

2
 
2. В якому році Тимуджина було обрано Чингізханом?
а) у 1199р.         б) у 1201 р.         в) у 1200 р.         г)у 1206 р.

3
 
3.  Грамота хана , що давала право на князювання:
а) Ясир         б) Улус          в) Баскак            г) Ярлик

4
 
4. Який князь відвідав золоту орду у 1245 році?
а) Юрій І                                б) Ярослав Мудрий  
в) Роман Мстиславович        г) Данило Галицький

5
 
5. У якому році було створено Галицьку митрополію?
а) 1201 р.    б) 1303р.     в)1403р.    г)1335р.

6
 
6.Галицько- Волинська держава припинила існування у
1387 році, яке це століття?
а) XIV ст.     б) XIII ст.         в) IX   ст.          г) XV ст.
ІІ рівень (1 бал)
7. Дайте визначення термінів:
Громадянська війна  - це __________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Улус -  це _________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Про яку історичну подію йдеться у Іпатіївському літописі? Якого року відбулася ця подія?
«Люди тим часом вибігли і на церкву, і на склепіння церковне з пожитками своїми, од тягаря повалилися з ними стіні церковні, і так укріплення було взяте воями. Дмитра ж вивели, пораненого, але вони не вбили його через мужність його.»?

9.Хто зображений на малюнку?
   1.                                                                             
 



2. 


                            


___1.____________________                            __2._______


ІІІ рівень (1,5 бала)
10. Які події відбувались за вказаними датами?
1.  1205 р. - ________________________________________________________
__________________________________________________________________
2.  1201 р. - ________________________________________________________
__________________________________________________________________
3.  1223р. - _________________________________________________________
__________________________________________________________________
4. 1253 р. - _________________________________________________________
__________________________________________________________________
5. 1264–1301 рр. -___________________________________________________
__________________________________________________________________
11.  Назвіть особливості розвитку культури Галицько- Волинського князівства.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
IV рівень (3 бала)
12.  Причини загибелі Галицько – Волинської держави? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Оцінка____________

______________________________________________________________________________

Урок 21 квітня 2020 року

Тема: Інкорпорація руських удільних князівств до складу Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, інших держав. Кревська унія 1385 року і українські землі. Практична робота

Завдання: 1. опрацювати параграф 23

2. виписати у хронологічну таблицю усі дати з параграфа
3. виписати у зошит всі виділені поняття та імена 

4.       Робота з таблицею. Прочитайте текст підручника пункту 1 і складіть таблицю, можна використовувати атлас
«Українські землі у складі Великого князівства Литовського».
Українські землі, що входили
до складу Великого князівства Литовського

Система управління

Судочинство
Релігія


 ПІДСКАЗКА ПО ДАТАХ, ЩО ПОТРІБНО ВИПИСАТИ, АЛЕ ЛИШЕ ПО ПОЛЬЩІ)))))))


Польська експансія на українські землі в ХІV столітті
Дата
Подія
1340 р.
Польща захопила Галичину
1340 - 1344
Внаслідок повстання проти Польщі галицькі бояри обрали князем Дмитра Дядька, що не визнав влади Польщі
1344 - 1364
Польща в союзі з Угорщиною ведуть війну за Галичину, в якій перемагають
1352 р.
Галичина проголошується Королівством Руським у складі  Польщі
1362 р.
Королівству Руському надані автономні права
1370 р.
Вмирає король Польщі Казимир
1370 р.
Королем Польщі стає його союзник - угорський король  Людовік
1372 р.
Людовік ліквідує автономію Галичини
1385 р.
Королевою Польщі стала Ядвіга, дочка Людовіка
1387 р.
Галичина і Західна Волинь остаточно відійшли до Польщі

______________________________________________________

Урок за 28.04. 2020 року


Тема. Кревська унія.

Завдання

 1.Прочитати підручник Гупан, Смагін , Пометун параграф 23,
  Підручник Смолій, Степанков параграф 27
2. Переглянути відеоурок за посиланням: https://youtu.be/gEu8rToPTs4

3. Міні-довідник.
Кревська унія
Причини зближення Польщі і Литви у XIV ст.
1. Погіршення зовнішньополітичного становища:
• як Польщі, так і Литви внаслідок експансії Тевтонського ордену у Прибалтиці;
• Великого князівства Литовського, яке зі сходу зазнавало тиску з боку Московського князівства, що помітно зміцніло після перемоги над монголами на Куликовому полі у 1380 р.
2. Посилилися сепаратистські тенденції деяких удільних князів.
3. Прагнення Великого князя литовського Ягайла знайти підтримку в боротьбі за владу, що точилася між синами Ольгерда та його племінником Вітовтом.
4. Прагнення Великого князівства Литовського зміцнити державну владу, спираючись на сильний адміністративний апарат Корони Польської.
5. Прагнення вищого католицького духовенства Польського королівства поширити свій вплив на сході Європи.
6. Намагання польської шляхти придбати земельні володіння на території України і Білорусі.
14 серпня 1385 р. Було підписано Кревську унію (угоду) між Великим князівством Литовським і Польським королівством. Литовський князь Ягайло одружувався на польській королеві Ядвізі й фактично отримував польську корону і руку польської королеви Ядвіги.
Ягайло зобов’язувався:
• прийняти католицтво;
• проголосити католицтво єдиною релігією для населення Литви;
• приєднати до Польщі свої литовські і руські володіння.
Польська шляхта використала цю унію для загарбання українських земель та поневолення селян, насадження католицизму, полонізації.
Розпочався новий період в історії Литовської держави — період поступового витіснення руських впливів польськими.
Кревська унія створила реальні передумови для боротьби з тевтонською агресією, але разом з тим забезпечила посилення польської експансії на територію Великого князівства Литовського, що спричинило невдоволення литовських феодалів на чолі з князем Вітовтом.
1413 р. Цю угоду було підтверджено, поляки й литовці здобули ще більші права, а православні бояри їх втратили.
Однак Ягайлові так і не вдалося повністю втілити укладену в Крево угоду.
Значення Кревської унії
Позитивне
1. Створила реальні передумови для боротьби з тевтонською агресією.
2. Об’єднаними силами Польща і Литва отримали вирішальну перемогу над Тевтонським орденом під Грюнвальдом 1410 р.
Негативне
1. Зміцнила Польщу, яка стала загрозою для українських земель.
2. Поклала початок соціально-політичному і культурному впливові Польщі на Литву.
3. Посилила польську експансію на території Великого князівства Литовського.
Висновки
Кревська унія зміцнила Польсько-Литовську державу перед загрозою агресії з боку німецьких хрестоносців, але водночас відкривала шлях до загарбання польськими феодалами українських земель та експансії католицької церкви на Схід.
4. Самостійна робота до уроку

1. Після того, як Галицько-Волинське князівство розпалось на дві частини, Галичина увійшла до складу:

А Угорщина;        Б Польщі;

В Литви;             Г Московське князівство.
2. Військо Ольгерда розбило татар поблизу Синіх Вод:
А 1362р.;           Б 1377 р.;
В 1385 р.;         Г 1392 р.
3. Уперше Галичину спробував захопити польський король:
А Болеслав І Хоробрий;          Б Казимир ІІІ;
В Владислав ІІ Ягайло;          Г Сигізмунд-Август.
4. Виберіть правильне твердження.
А Підкорення литовськими князями русько-українських земель мало своїм наслідком окатоличення місцевого населення;
Б Підкорення литовськими князями русько-українських земель відбувалося в основному мирним шляхом;
В Кревська унія остаточно приєднала всі литовські й руські землі до Корони Литовської;
Г Політика князя Вітовта сприяла відродженню української державності.
5. Розташуйте події в хронологічній послідовності
А Поразка військ Вітовта в битві з ординцями на р. Ворсклі;
Б Правління Ольгерда у Великому князівстві Литовському;
В Правління Міндовга у Великому князівстві Литовському;
Г Правління Гедиміна у Великому князівстві Литовському.
6. Установіть відповідність між датою і подією
1 1413р.
2 1435р.
3 1452р.
4 1481р.
А Битва під Вількомиром;
Б «Змова руських князів»;
В Ліквідація Київського удільного князівства;
Г Ліквідація Волинського удільного князівства;
Д Укладення Городельської унії.

________________________________________________________________________

Урок за 05.05.2020 року

 Тема. Утворення Кримського ханства. Суспільний устрій та культура.



  1. Переглянути відео за посиланням:https://youtu.be/p2_WbcWEFs4
  2. Опрацювати підручник Гупан, Смагін , Пометун параграф 24,
      Підручник Смолій, Степанков параграф 29
  3. Виписати дати у хронологічну таблицю

Запам’ятайте! 
Українські землі у складі інших держав
Московське царство                                          Чернігово-Сіверщина.
Закарпаття
Початок XI ст. — Закарпаття потрапило під владу Угорщини.
XIII—XV ст. — позбавлення українців політичних прав і свобод, закріпачення селянства.
1280—1320 рр. — східна частина Закарпаття входила до Галицько-Волинського князівства, проте згодом знову повернулася до Угорщини.
1526 р. — унаслідок поразки в битві з турецькою армією Угорщина припинила незалежне існування. Східне Закарпаття відійшло Трансільванії, Західне — Священній Римській імперії
Буковина
Від XII ст. перебувала у складі Галицько-Волинського князівства.
XIII ст. — на буковинських землях виникла окрема Шипинська земля, що визнала зверхність Золотої Орди.
Від середини XIII ст. увійшла до Угорщини.
1359 р. — Шипинська земля увійшла до Молдавського князівства як автономія, але протягом століття самостійність була втрачена, а територія розділена на Чернівецьку й Хотинську волості.
1514 р. — Молдавія визнала зверхність Османської імперії; на землях Буковини була створена Хотинська райя
Українське
Причорномор’я
До монгольської навали Причорномор’я належало половцям — тюркомовним кочовикам. Після утворення Золотої Орди в середині XIII ст. причорноморські степи ввійшли до її безпосередніх володінь, а на їхніх жителів поширилася назва «татари». Середина XV ст. ознаменувалася розпадом Золотої Орди.
1449 р. — за сприяння великого литовського князя Вітовта Хаджі-Гірей проголосив себе незалежним правителем Кримського ханства зі столицею в Бахчисараї. Його влада поширювалася на Крим, пониззя Дніпра, Приазов’я, Прикубання
1475 р. — Туреччина завоювала Кафу (сучасна Феодосія), Мангуп, Перекоп і змусила хана Менглі-Гірея в 1478 р. розірвати зв’язки з Литвою та стати васалом Османської імперії. Зміна союзника Кримського ханства мала трагічні наслідки для України: починаючи від 1482 р., кримські татари щороку здійснювали походи за здобиччю на українські землі. Головною метою нападників був ясир — полонені, яких продавали на невільницьких ринках

        Главою Кримського ханства був хан. Престол за традицією успадковував найстарший у роді - старший син або брат хана. Ханом міг бути тільки представник ханського роду гереїв. Зійшовши на престол, хан випускав монети зі своїм ім’ям та тамгою (гербом). Хан мав заступників: перший заступник -  калга, другий - нуреддин. Заступники хана були спадкоємцями престолу. При ханові діяв дорадчий орган - диван, до якого належали калга, нуреддин, везир, беї - найбільш знатні вельможі та муфтій - голова мусульманського духовенства.
        Господарське життя населення визначало кочове скотарство та торгівля із сусідами худобою, зокрема кіньми, продуктами тваринництва
        Перший великий похід на Україну хан Менглі-Гірей здійснив 1482 р. Тоді було спалено Київ, а його церкви пограбовано. У полон потрапило безліч люду, не зміг урятуватися й сам київський воєвода з родиною. Відтоді татарські походи відбувалися щорічно, а то й двічі- тричі на рік. Орди кримського хана спустошували Поділля, Київщину, Волинь, Холмщину й Галичину. Ординці грабували, а потім підпалювали міста й села. Чоловіків, жінок, хлопчиків, дівчат забирали в полон. Ясир - так називали турки полонених - потрапляв на невільницькі ринки Османської імперії.
4. ПРАКТИЧНА РОБОТА
зіставити організацію суспільства (соціальну стратифікацію) і влади (державний устрій) у руських удільних князівствах, Кримському ханстві, Великому князівстві Литовському, королівстві Польському у 15столітті.

_________________________________________________________________

Урок за 12.05.2020 року


Тема: Суспільне і церковне життя на теренах України у ХІV-ХVст.


1Опрацювати підручник Гупан, Смагін , Пометун параграф 25-28
  Підручник Смолій, Степанков параграф 32
2. Переглянути відеоурок за посиланням: https://youtu.be/qxjxW-r84qM .
3. Виписати дати у хронологічну таблицю
4. Запам’ятайте!  
Система самоврядування за магдебурзьким правом
https://history.vn.ua/pidruchniki/ukr-istoriya-y-viznachennyax-7-9-cl/ukr-istoriya-y-viznachennyax-7-9-cl.files/image003.jpg
Соціальний устрій України другої половини XIV — першої половини XVI ст.
https://history.vn.ua/pidruchniki/ukr-istoriya-y-viznachennyax-7-9-cl/ukr-istoriya-y-viznachennyax-7-9-cl.files/image004.jpg
Шляхта (землевласники)
Князі
Найбагатша частина шляхти, нащадки удільних князів, не підпорядковувалися місцевій адміністрації
Пани
Заможна шляхта з давнього боярського роду, земля перебуває в спадковій власності
Зем’яни
Середня шляхта, що отримала землю за військову службу з власним загоном
Бояри
Дрібна шляхта, що служила особисто
Міщани
Патриціат
Найбагатші та найвпливовіші ремісники й купці
Бюргери
«Середній клас»: більшість купців, цехові ремісники
Плебс
Дрібні ремісники й торговці
Селяни
Слуги
Особисто вільні селяни, які перебували на службі й за це користувалися землею
Данники
Особисто вільні та економічно незалежні селяни, які сплачували державі податок (данину)
Тяглові
Могли бути і вільними, і кріпаками. Працювали на державній або шляхетській землі, за що відпрацьовували панщину з власного худобою (тяглом)

_________________________________________________________________________________

Урок за 19.05.2020 року

ПІДСУМКОВИЙ ТЕСТ З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ ДЛЯ 7 КЛАСУ З ТЕМИ
РУСЬКІ УДІЛЬНІ КНЯЗІВСТВА У СКЛАДІ СУСІДНІХ ДЕРЖАВ. КРИМСЬКЕ ХАНСТВО
ШАНОВНІ УЧНІ ЦЕЙ ТЕСТ БУДЕ ВРАХОВУВАТИСЯ ЯК ПІДСУМКОВА КОНТРОЛЬНА РОБОТА, ТОЖ ПОСТАВТЕСЯ СЕРЙОЗНО ДО ЙОГО ВИКОНАННЯ.ЗАПИСУЄТЕ НОМЕР І ВІДПОВІДЬ, ПИТАНЬ НЕ ПЕРЕПИСУЄТЕ
У завданнях 1-12 із чотирьох варіантів відповіді виберіть один, який вважаєте правильним

1.  Якого року Київ зазнав першого руйнування кримськими татарами?
А – 1475 року;
Б – 1478 року;
В – 1482 року;
Г – 1484 року.

2. Де відбулася битва польсько-литовської армії проти рицарів Тевтонського ордену?
А – Вільно;
Б – Городло;
В – Грюнвальд;
Г – Крево.

3. Укажіть назву великих землевласників: 
А – земяни;
Б – лавники;
В – магнати;
Г – пани.

4. Укажіть титул монарха в Османській імперії:
А – великий князь;
Б – імператор;
В – султан;
Г – хан.

5. Хто був ректором Болонського університету?
А – Юрій Дрогобич;
Б – Костянтин Острозький;
В – Федір Коріятович;
Г – Мацей Мєховський.

6. Укажіть центр Руського воєводства:
А – Белз;
Б – Володимир;
В – Львів;
Г – Перемишль.

7. Якого року Галичина остаточно відійшла до Польщі?
А – 1340 року;
Б – 1349 року;
В – 1385 року;
Г – 1387 року.

8. Що таке «унія»?
А – об’єднання міських ремісників однієї спеціальності;
Б – об’єднання двох або кількох монархічних держав під владою однієї династії;
В – обов’язкова праця селянина в господарстві землевласника;
Г – податок грошима або продуктами, що стягувався землевласником із залежних від нього селян.

9. Під владою якої держави перебувала Галичина в 1370-1387 роках?
А – Великого князівства Литовського;
Б – Московського князівства;
В – Польського королівства;
Г – Угорського королівства.

10. Які українські землі перебували у складі Польського королівства у ХV столітті?

А – 1;
Б – 2;
В – 3;
Г – 4.

11. Якого року проходило селянське повстання на Буковині та Галичині під проводом Мухи?
А – 1441 року;
Б – 1452 року;
В – 1478 року;
Г – 1490 року.

12. Укажіть населений пункт, у храмі якого знаходилася зображена на ілюстрації ікона:

А – село Красів (Львівська область);
Б – село Підгородці (Львівська область);
В – село Станиля поблизу м. Дрогобича;
Г – село Сутківці (Хмельницька область).

У завданнях 13-15 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, доберіть відповідний йому варіант, позначений буквою

13. Установіть відповідність між назвою історико-географічного регіону та державою, у складі якої він перебував у ХV столітті:
1 – Буковина
А – Велике князівство Литовське
2 – Волинь
Б – Молдовське князівство
3 – Галичина
В – Московська держава
4 – Закарпаття
Г – Польське королівство

Д – Угорське королівство

14. Установіть відповідність між подіями та роками:
1 – битва між литовсько-українським військом та ординцями на Синіх Водах
А – 1349 рік
2 – визнання Кримським ханством васальної залежності від Османської імперії
Б – 1356 рік
3 – ліквідація Волинського удільного князівства
В – 1362 рік
4 – надання Львову магдебурзького права
Г – 1452 рік

Д – 1478 рік


15. Установіть відповідність між зображенням пам’ятки архітектури та назвою регіону, де вона знаходиться:
1

2

3

4


А – Волинь;
Б – Галичина;
В – Закарпаття;
Г – Поділля;
Д – Північна Буковина.

У завданнях 16-17 розташуйте події у хронологічній або логічній послідовності

16. Розташуйте події у хронологічній послідовності:
А – надання магдебурзького права Львову;
Б – остаточний поділ Київської митрополії на Київську та Московську;
В – селянське повстання на Буковині та Галичині під проводом Мухи;
Г – укладення Городельської унії.

17. Розташуйте події у хронологічній послідовності:
А – одруження великого князя литовського Ягайла і польської королеви Ядвіги;
Б – перетворення Київського удільного князівства на воєводство Великого князівства Литовського;
В – початок будівництва мурованого Верхнього замку у Луцьку;
Г – створення Кримського ханства.

У завданнях 18-19 , що містять по сім варіантів відповідей, виберіть лише три, які вважаєте правильними

18. Укажіть українські території, що з 1387 року перебували у складі Польського королівства:
1 – Белзщина;
2 – Галичина;
3 – Волинь;
4 – Закарпаття;
5 – Північна Буковина;
6 – Східне Поділля;
7 – Холмщина.

19. Укажіть поняття й терміни, що стосуються магдебурзького права:
1 – віче;
2 – лава;
3 – магнат;
4 – магістрат;
5 – оброк;
6 – рада;
7 – шляхта.

_________________________________________________

Урок за 26.05.2020 року

Тема: Здобутки середньовічного русько-українського суспільства

Завдання: обміркувати усно, які здобутки середньовічного русько-українського суспільства вам найбільше запам'яталися із курсу історії України.
_________________________________________________________________________________

Завдання для опрацювання за 03.04.2018 року:

1. Закінчити написання контрольної роботи (матеріали давала додому)
2. Принести роботи, що ще не здали:  Попова Д.-реферат, самостійна робота, контурна карта, Сиволап І. - самостійна робота, контурна карта, Вініченко Д. - контурна карта, реферат. Якимчук Андрій - реферат.
3. Читати параграф підручника Велике князівство Литовське

Завдання для опрацювання з історії України для 7 класу за 06.03.2018 р.


1. Опрацювати параграфи підручника : Утворення Галицько_Волинської держави. Походи монголів на Русь. Король Данило Галицький
2. Виконати завдання: - внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про об’єднання Волинського і Галицького князівства в єдину державу, битву на р. Калці, вторгнення монголів на Русь, оборону Києва від монголів, коронування Данила Романовича;
позначити на контурній карті територію Королівства Руського, території держав – сусідів Королівства Руського, напрямки монгольських походів на Русь у 1239–1242 рр.;
підготувати та представити історичний портрет короля Данила / іншого князя з династії Романовичів (на вибір учня).



Завдання для опрацювання з Всесвітньої історії для 7 класу за 02.03 та 09.03.2018 року

1. Опрацювати параграф підручника: Середньовічні школи та університети. Книгодрукування.
2. Виконати завдання: зазначити у зошит відомості про розкол християнської церкви; час поширення романського і готичного мистецьких стилів, винайдення книгодрукування.
3. Вивчити Гаудеамус напам'ять.Гаудеамус игитур (транслітерація)
Гаудеамус игитур,
Ювенес дум сумус! (dva raza) 🙂
Пост югундам ювентутем,
Пост молестам сенектутем,
Нос хабебит хумус.(dva raza)

Уби сунт, кви анте нос
Ин мундо фуэре?
Вадите ад Cуперос,
Трансите ад Инферос,
Уби йам фуэрэ!

Вита ностра бревис эст,
Бреви финиэтур;
Вэнит морс велоцитер,
Рапит нос атроцитер,
Немини парцетур.

Виват Академиа!
Вивант профессорес!
Виват мембрум кводлибет!
Вивант мембра квалибет!
Семпер сунт ин флоре!

Вивант омнес виргинес,
Грацилес, формозэ!
Вивант эт мулиэрес,
Тенерэ, амабилес,
Бонэ, лабориозэ!

Виват эт Республика
Э кви иллам регит!
Виват нострум цивитас,
Меценатум каритас,
Кви нос хик протегит!

Переат тристициа,
Переант долорес!
Переат Диаболюс,
Квивис антибуршиус,
Аткве ирризорес!

Немає коментарів:

Дописати коментар