Історія України 9 клас


Шановні дев'ятикласники!
У зв'язку з призупиненням навчання вивчення історії проходитиме дистанційно.
Урок за 17 березня 2020 року
Тема: Створення і діяльність політичних партій, культурно-освітніх і військово-спортивних організацій. (ЗАПИСУЄМО В ЗОШИТ)

Завдання: Опрацювати параграф 24
Виконати письмово в зошит наступні завдання:
1.
        Коли у Києві було створено синдикат цукрозаводчиків? 
        Об’єднання підприємств, які зосереджують виробництво і збут значної кількості продукції певної галузі промисловості – це
        Коли виник «Продамет»? 
        Які синдикати виникли після «Продамету»? 
        Яке явище спостерігалося у 1900 – 1903 рр.? 
        Під яким гаслом проходив політичний страйк 1903 р? 
        Назвіть одним словом М. Левитського, Є. Чикаленка, М. Терещенка, В. Симоненка. 
        Меценат – це людина, яка…
2.        Розшифруйте слова.
РУРП – 
УНДП – 
УСДП – 
        Яка із цих партій виникла раніше?
        Хто став її засновниками? 
        У якій частині України вони виникли?
        Під владою якої держави вона знаходилась? 
3.Заповніть таблицю «Українські політичні партії під російської України в складі Російської республіки» 
Посилання для допомоги у опрацювані і складанні таблиці
https://school-zno.com.ua/istorija-ukrainy/163-naddniprjanska-ukraina-pochatku-xx-st/380-stvor-ukr-p-partij.html
Назва партії
Рік
Лідери
Програмові засади
__

4.      Вправа «Цікава арифметика».
УДП + УРП = х 
РУП – М. Міхновський = х 
Меленковський + х =
ПІДКАЗКА ДО ВПРАВИ
У 1900 р. харківські студенти Дмитро Антонович, Боніфатій Камінський, Лев Мацієвич та Михайло Русов створили Революційну українську партію (РУП) – першу політичну партію в підросійській Україні. Вона проголосила себе виразником інтересів селянства. Програмовим документом партії стала видана у 1900 р. брошура адвоката М. Міхновського «Самостійна Україна».

У грудні 1902 р. Міхновський вийшов з організації та створив Українську народну партію. У грудні 1904 р. РУП розпалася остаточно. Частина рухівців під керівництвом Мар’яна Меленевського та Олександра Скоропис-Йолтуховського створили Український соціал-демократичний союз – «Спілку». Незабаром «Спілка» увійшла до складу Російської соціал-демократичної робітничої партії (РСДРП).

Решта членів РУП – Микола Порш, Симон Петлюра й Володимир Винниченко - у грудні 1905 р. перейменували свою партію в Українську соціал-демократичну робітничу партію (УСДРП)
____________________________________________________________


Урок за 24 березня 2020 року
Тема: Події російської революції 1905-1907 рр. 
Завдання: Опрацювати параграф 25
написати реферат (7 сторінок) на тему: 
Повстання моряків Чорноморського флоту у Севастополі - ВІНІЧЕНКО ДМИТРО
Російсько – Японська війна - ДУНДАЛ МАРКО
Маніфест про громадянські свободи - ПОПОВА ДІАНА
„Кривава неділя”- СИВОЛАП ІРИНА
Виступ солдатів саперної бригади Київського гарнізону - ЯКИМЧУК АНДРІЙ
Повстання на броненосці „Потьомкін” - ЧЕРНЕЦЬКА АНАСТАСІЯ
_________________________________________________________________


Урок за 25 березня 2020 року
Тема: Аграрна  реформа російського уряду та її вплив на Україну
Завдання: опрацювати параграф 26 п.1,5
Охарактеризуйте столипінську аграрну реформу за планом:(В ЗОШИТ ПИСЬМОВО)
1.причини здійснення
2.мета
3.складові
4.особливості проведення на українських землях
5.результати
_______________________________________________________________

Урок за 31 березня - 14 квітня 2020 року

Тема: Український політичний і національно-культурний рух у 1907-1914 рр. Реформа виборчої системи в Австо-Угорщині. Посилення тиску з боку російської імперської влади на український рух. Прояви ксенофобії та шовінізму. "Справа Бейліса".

Завдання: 1. Опрацювати параграф 26 п. 2, 3,6, 4

2. Письмово, у вигляді таблиці,  охарактеризуйте діяльність українських політичних партій у 1907-1914 рр.
3. Чому справа Бейліса набула широкого розголосу в тогочасному суспільстві? Підготуйте есе за цим питанням.
______________________________________________________________

Урок за 15 квітня 2020 року

Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з розділу 6 "Україна початку ХХ століття перед викликами модернізації"


Виконуємо два варіанти у робочий зошит

І варіант

1. Під час проведення Столипінської аграрної реформи уряд Російської імперії:
А. насильно відчужував землі у поміщиків.
Б. відроджував общинне землеволодіння.
В. заохочував зростання хуторів і відрубів. 
Г. запроваджував зрівняльне землекористування.
2. Г.Вакуленчук та Л.Матюшенко – були:
А. лідерами «Спілки». 
Б. керівниками повстання в селі Великі Сорочинці Полтавської губернії.
В. керівниками повстання на броненосці «Потьомкін».
Г. керівниками повстання на крейсері «Очаків».
3. З перелічених вимог визначте ту, яка була актуальною для представників пролетаріату напередодні революції 1905-1907 рр.:
А. перерозподіл землі.            
Б. можливість участі у формуванні державної політики.
В. стабільність і недоторканність власності й прибутків.        
Г. установлення мінімальних розмірів заробітної платні, пенсій.
4. Які зміни в суспільному житті Наддніпрянської України відбулися після оприлюднення цитованого документа?  «Від заворушень, що виникли, може з’явитися загроза цілісності та єдності держави загальноросійської… До обов’язків уряду Ми віднесли виконання непохитної Нашої волі: 1) дарувати населенню непорушні основи громадянської свободи совісті, слова, зібрань і союзів …».   
А. створення губернських зборів і земських управ.     
Б. утворення Української автокефальної церкви.        
В. поява перших україномовних періодичних видань.
Г. відкриття в університетах кафедр історії України.
5. Який чинник негативно впливав на формування української нації?
А. модернізація промисловості і сільського господарства.
Б. формування ринкових відносин.
В. розвиток міст.
Г. імперська переселенська політика.
6. Яку роль відігравала Українська греко-католицька церква в житті західних українців на початку ХХ століття? 
А. УГКЦ залишилась осторонь національно-визвольних змагань.        
Б. стала об’єднавчою силою, пробуджувала національну свідомість українців.       
В. була опорою імперської влади, стримувала національно-визвольний рух українців.   
Г. посідала помірковану позиції, уникаючи втручання в політичні справи.
7. Що стало причиною активізації діяльності москвофілів на початку ХХ ст.?  
А. підтримка з боку намісника Галичини.                       
Б. досягнення порозуміння з українськими партіями.         
В. відмова від звеличення ролі Росії.                               
Г. заклики до збройної боротьби проти австро-угорського панування.
8. Яка галузь була однією з провідних у структурі  промисловості на західноукраїнських теренах на початку XX ст.?
А. вугільна.                                   Б. нафтодобувна.                   
В. текстильна.                              Г. металургійна.
9. Якою була мета діяльності українських політичних партій Галичини на початку ХХ ст.?    
А. підготовка до соціалістичної революції.             
Б. боротьба за впровадження української мови у початкових і середніх навчальних закладах.     
В. боротьба проти  масової трудової еміграції українців.    
Г. боротьба за загальне виборче право.
10. «Одним із ключових питань для галицьких українців наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. була боротьба за український університет». Що було одним із наслідків цієї боротьби?
А. поява українського представництва в Галицькому сеймі та австрійському парламенті у Відні.
Б. створення українських національно-культурних і військово-спортивних організацій.
В. загострення відносин між польськими і українськими студентами.
Г. реформування виборчої системи в Австро-Угорщині.
11.  Визначте ті завдання, які були притаманні для революції 1905 - 1907 рр. (три правильні відповіді).
А. ліквідація кріпацтва.
Б. захист приватної власності і ініціативи.
В. ліквідація самодержавства та встановлення конституційно-демократичного ладу.
Г. укріплення самодержавства.
Д. забезпечення умов національно-культурного розвитку народам імперії.
Е. розв’язання аграрного питання.
Є. централізація Російської імперії.
12. Установіть послідовність подій.
А. створення Української народної партії.
Б. повстання на крейсері «Очаків» в Севастополі.
В. обрання і діяльність ІІ Державної Думи.
Г. створення організації «Січ».
13. Установіть відповідність між термінами і поняттями та їх визначеннями.
А. страйк.
Б. «відруб».
В. монополія.
Г. діаспора.
1. підприємство, що контролює більшу частину ринку певного товару.
2. тимчасове припинення роботи з метою домогтися виконання певних вимог.
3. політика, спрямована на обмеження політичних та громадських прав євреїв.
4. українці, що проживають за межами Батьківщини.
5. земельна ділянка, що виділялася селянинові на правах особистої власності.
14. Установіть відповідність між історичними діячами і особливостями їх діяльності.
1. Андрей Шептицький.
2. Мирослав Січинський.
3. Іван Боберський.
4. Кирило Трильовський.
5. Юлій Фірцак.
А. один із засновників Української радикальної партії і першого спортивно- пожежного товариства «Січ», за що отримав назву «січовий батько».
Б. педагог, ініціатор розвитку національної фізичної культури («батько українського спорту»), організатор сокільсько-січового руху, автор підручників з фізичного виховання молоді.
В. єпископ Мукачівської греко-католицької єпархії, ініціатор відновлення діяльності «Общества Св. Василия Великого», проведення реформ «Верховинська господарська акція» і створення учительської семінарії для дівчат в Ужгороді.
Г. предстоятель Української греко-католицької церкви, заснував Український Національний Музей, в якому було зібрано одну з найбільших у Європі збірок іконопису.


ІІ варіант

1. Демонстрації робітників та студентів у Києві 25-26 лютого 1914 р. були протестом проти:
А. реформ Петра Столипіна. 
Б. застосування смертної кари до політичних противників режиму.
В. спровокованої антисемітами судової «справи Бейліса».   
Г. заборони святкування роковин Т.Шевченка.
2. Вкажіть назву першої щоденної громадсько-політичної газети українською мовою в підросійській Україні (заснована Є. Чикаленком, В. Симиренком):
А. «Громадська думка» (з 1906 р. «Рада»).      
Б. «Зоря Галицька».      
В. «Гасло».      
Г. «Іскра».
3. У результаті Столипінської земельної реформи початку ХХ ст. вийшла з общини та закріпила в особисту приватну власність земельні наділи більшість селянських господарств:
А. Лівобережної України.   
Б. Правобережної України.     
В. Слобідської України.       
Г. Південної України.
4. Концентрація промислового виробництва в металургійній, вугільній і залізорудній галузях Наддніпрянської України на початку ХХ ст. сприяла: 
А. завершенню промислового перевороту.                 
Б. створенню монополістичних об’єднань.    
В. формуванню ринку вільнонайманої праці.            
Г. подоланню залежності від іноземного капіталу.
5. З перелічених вимог визначте ту, яка була актуальною для представників селянства напередодні революції 1905-1907 рр.: 
А. установлення мінімальних розмірів заробітної платні, пенсій. 
Б. можливість участі у формуванні державної політики.  
В. скасування викупних платежів.                                                     
Г. установлення 8-годинного робочого дня.
6. Яка характерна риса економіки західноукраїнських земель на початку ХХ ст.?
А. домінування в економіці краю іноземного капіталу.
Б. успішна конкуренція українських виробників з австрійськими.
В. дотримання австрійською владою загальноєвропейського робітничого законодавства.
Г. швидкий розвиток важкої промисловості і машинобудування.
7. Чим завершилася боротьба західноукраїнських партій за реформування виборчої системи Австро-Угорщини?
А. скасуванням виборчих прав українського населення Галичини.    
Б. виділенням місць для депутатів від Галичини у Віденському парламенті. 
В. запровадженням загального виборчого права для чоловіків.
Г. ліквідацією Галицького сейму як представницького органу влади.
8. Які гімнастично-спортивні організації були створені в Західній Україні наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст.?
А. «Народна рада», «Руська бесіда», «Пласт».           
Б. «Сокіл», «Січ», «Пласт».
В. «Беркут», «Кобра», «Сокіл».                                  
Г. «Січ», «Просвіта», «Руська рада».
9. Який наслідок дискримінації українців за національною ознакою на західноукраїнських теренах на початку ХХ ст.?      
А. українці почали сподіватися на зовнішню допомогу в вирішення своїх національних прав.
Б. українське суспільство сильно поляризується за фінансово-майновою ознакою, в результаті чого боротьба за національні права відходить на другий план.     
В. серед українців посилюються маргінальні і нігілістські тенденції, які фактично призводять до занепаду національної боротьби.   
Г. українське населення ще більше згуртовується навколо єдиної національної ідеї.
10. Що спричинило до замаху українського студента М.Січинського на польського намісника Галичини А.Потоцького?      
А. репресивна податкова система, що прирікала українців на масове зубожіння. 
Б. терористичні дії органів влади проти українських селян з метою виявлення центрів національного руху.
В. гуманітарна політика влади, яка заборонила публічне використання української мови.
Г. політичні репресії і фальсифікації в ході виборів до Галицького сойму.
11. Які особливості соціально-економічного розвитку українських теренів у складі Австро-Угорщини на початку ХХ ст.? (три правильні відповіді)
А. монополізація виробництва.     
Б. засилля іноземного капіталу.       
В. вплив української буржуазії.
Г. домінування важкої промисловості.     
Д. експорт готової продукції до Австрії.
Е. розвиток зернового господарства.       
Є. конкуренція з боку австрійських виробників.
12. Установіть послідовність подій.
А. впровадження загального виборчого права в Австро-Угорській імперії.
Б. створення організації «Пласт».
В. проголошення маніфесту царя Миколи ІІ про надання громадянських прав.
Г. проведення першого публічного політичного віче у Східній Галичині.
13. Установіть відповідність між різними організаціями та об’єднаннями і напрямками соціально-економічного та суспільно-політичного розвитку західноукраїнських теренів на початку ХХ ст.
А. спілка «Селянська каса».
Б. товариство «Сокіл».
В. синдикат «Мундус».
Г. Русько-український клуб.
1. активізація трудової еміграції українців.
2. участь українців у парламентській діяльності.
3. розвиток кооперативного руху.
4. утворення монополістичних об’єднань.
5. становлення і розвиток спортивно-фізкультурних організацій.
14. Установіть відповідність між історичними діячами та особливостями їх життя і діяльності.
А. Микола Міхновський.
Б. Михайло Русов.
В. Ілля Шраг.
Г. Микола Левитський.
Д. Євген Чикаленко.
1. громадський діяч, учасник кількох міжнародних конгресів з кооперації, ініціатор створення артілей, за що названий «артільним батьком».
2. політичний і громадський діяч, автор програми РУП, відомої під назвою «Самостійна Україна», засновник самостійницької Української народної партії, один з основних ідеологів українського націоналізму.
3. громадський і політичний діяч, обраний депутатом до І Державної думи від Чернігівщини, де очолював Українську парламентську громаду, заступник голови Товариства українських поступовців.
4. громадський діяч і меценат, видавець єдиних українських щоденних газет в Наддніпрянщині — «Громадська Думка»  і «Рада», один з ініціаторів створення Товариства українських поступовців.
 _________________________________________________________________________________

Урок за 21 квітня 2020 року

Тема: Вплив процесів модернізації на суспільне життя українців, зміни у світовідчутті людини. Урізноманітнення форм і напрямів освіти. Боротьба за створення українського університету у Львові. Церковне життя. Емансипація жінки.


Завдання: 1. опрацювати параграф 30-31 п.1-4
2. Написати реферат (7 сторінок А4) на тему : Емансипація жінки у ХІХ -ХХ столітті"

МАТЕРІАЛИ НА ДОПОМОГУ
______________________________________________________________

Урок за 28.04-29.04
Тема: 

ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА КУЛЬТУРА УКРАЇНИ в середині ХІХ – на початку ХХ ст. Розвиток освіти і науки. Українська література. 
План роботи.
  1. Опрацювати пар.30-31,32
  2. Переглянути презентацію, розміщену на сайті.https://drive.google.com/drive/folders/1hCkpWrKtvtzkuinMw3QBEXWxcrfCxbld
  3. Зверни увагу! Опоний конспект з теми. Зроби відповідні записи у робочому зошиті.


Освіта
Наддніпрянська Україна
• Рівень освіченості населення — 20 %.
• Розширення мережі шкіл; переважання початкової освіти.
• Зниження рівня освіти у зв’язку із забороною викладати українською мовою.
• Здобуття середньої освіти переважно дітьми дворян і державних службовців; певна демократизація учнівського складу після революції 1905—1907 рр.
• Вищі навчальні заклади — Харківський, Київський та Одеський університети, кілька спеціальних інститутів та академій; переважний склад студентства — дворянсько-буржуазний
Західноукраїнські землі
• Рівень освіченості населення — 40 %.
• Збільшення кількості шкіл (3,5 тис. — початкових і фактичне подвоєння — середніх).
• Викладання українською мовою (існування 16 українських державних гімназій і 15 приватних середніх шкіл).
• Вищі навчальні заклади — Львівський та Чернівецький університети, політехнічний інститут та академія ветеринарної медицини у Львові; мова навчання — польська або німецька.
• Діяльність «Просвіт», яка сприяла створенню освітньо-культурної мережі в селах (бібліотеки, хори тощо)

Наука на початку XX ст.
• Діяльність Наукового товариства ім. Т. Шевченка під головуванням М. Грушевського (1897—1913).
• Розвиток історичної науки (праці з історії України М. Грушевського, Д. Багалія, О. Єфименко та ін.; плідна діяльність етнографа та археолога Ф. Вовка.
• Найвідоміші науковці-філологи початку XX ст. — Б. Грінченко (автор етнографічних, мовознавчих, літературознавчих та педагогічних праць, історичних нарисів, перших підручників з української мови й літератури), А. Кримський (сходознавець, славіст, письменник, перекладач).
• Розвиток медицини та природничих наук: діяльність українського мікробіолога, епідеміолога Д. Заболотного (боротьба з чумою та холерою), Л. Лугутіна (створення геологічної карти Донецького басейну), М. Курака (закладення основ сучасної металургії, удосконалення доменної печі та технології доменного пресу тощо), С. Реформатського (дослідження хімічної реакції металоорганічного синтезу) тощо.
• Розвиток літакобудування, повітроплавання (1909 р. — створення в Києві товариства повітроплавання, учасник якого, А. Кудашев, здійснив перший політ на аероплані вітчизняного виробництва; плідна діяльність українського інженера-авіаконструктора І. Сікорського; братів Косяненків, які побудували малопотужний літак широкого використання; виконання П. Нестеровим вперше в світі «мертвої петлі» на літаку тощо)
____________________________________________________________________________________

Урок за 05.05.2020 року

Тема: Практична робота: підготувати доповідь "Наш край в другій половині 19 - на початку 20 ст."

(ЦЕ МОЖЕ БУТИ КИЇВСЬКА ОБЛАСТЬ, АБО, ТЕТІЇВСЬКИЙ РАЙОН, АБО СЕЛО СКИБИНЦІ)
____________________________________________________________________
УРОК ЗА 12.05.2020 РОКУ

ТЕМА: Повсякденне життя. Зміни в міській та сільській забудові. Опіка над здоров'ям і медичні служби. Дозвілля, розваги й задоволення культурних запитів.

Завдання: 1. Опрацювати матеріал підручника на ст.274-277
________________________________________________________________________________
Урок 13.05.2020 року

Тема: Практична робота: складіть історичний портрет мецената, діяча української культури чи мистецтва другої половини 19 - на початку 20 ст.

_______________________________________________________
Урок за 19.05.2020 року
Тема: Узагальнення. Тематичне оцінювання з розділу 7 "Повсякденне життя та культура України в середині 19 - на початку 20 ст"


Тема: Повсякденне життя та культура України в середині ХІХ – на початку ХХ ст.
І варіант
1. Яка характерна ознака розвитку української культури в другій половині ХІХ ст.?
А. станова рівноправність в освітній і науковій галузях.
Б. спрощення і одноманітність художніх форм і напрямків.
В. домінування барокового стилю у мистецтві.
Г. численні мовні заборони імперських урядів.
2. У яких містах Наддніпрянської України діяли університети на початку ХХ ст.?
А. Київ, Харків, Одеса.                                Б. Харків, Ніжин, Катеринослав.      
В. Полтава, Одеса, Ніжин.                          Г. Київ, Одеса, Херсон.
3. У якому твердженні йдеться про особливість розвитку української літератури в другій половині ХІХ ст.?
А. домінування барокової та класичної літератури.                             
Б. політизація літературної діяльності.
В. поява великої кількості літературних гуртків і об’єднань.              
Г. одноманітність художніх напрямів.
4. Яка подія змусила українське театральне мистецтво в 1976-1880 рр. «перейти у підпілля»?
А. Валуєвський циркуляр.       
Б. Емський указ.     
В. освітня реформа.                
Г. замах на царя Олександра ІІ.
5. Що таке еклектика?      
А. зосередження населення у містах, економічний і культурний їх розвиток.
Б. система заходів і законів, спрямованих на впровадження елементів народовладдя.       
В. наука про походження і розвиток людини.            
Г. механічне поєднання, змішування різнорідних, органічно несумісних елементів.
6. Який із зображених портретів був створений на початку ХХ ст.?


9. Про яку будівлю йде мова в уривку з історичного джерела. «Це театральне приміщення вважають одним з найвидатніших у ХІХ ст. Після проведення всесвітнього конкурсу його проектування доручили австрійським архітекторам Ф.Фельнеру та Г.Гельмеру»
А. будівля Народного дому у Львові.                      
Б. будівля Великого міського театру у Львові.
В. будівля Київського міського театру.                   
Г. будівля Міського театру в Одесі.
10. Яку з пам’яток збудовано в архітектурному стилі, характерному для другої половини ХІХ ст.?

11. Які з наведених фактів стосуються розвитку наукового у культурного життя українських теренів у складі Австро-Угорщини? (три правильні відповіді).  
А. створення мідних скульптур  -  «Слава», «Геній музики» та «Геній драми і комедії». 
Б. проголошення основних принципів вітчизняного футуризму у маніфесті «Ляпас громадському смаку». 
В. розвиток батального жанру в картинах «В'їзд Богдана Хмельницького до Києва», «Битва під Хотином», «Іван Богун у бою під Берестечком». 
Г.  спорудження будинків «Академічної громади», акціонерного товариства «Дністер», готелю «Жорж» у стилі українського модерну із внесенням елементів традицій національного будівництва. 
Д. формування концепції «легального марксизму» і теорії періодичних криз , які викладені у праці «Промислові кризи в сучасній Англії, їх причини і близький вплив на народне життя».   
Е. створення першої в Східній Європі лабораторії експериментальної психології і написання фундаментальних досліджень «Психологічні студії», «Психологія».  
Є. видання художніх альбомів «З української старовини» і «Мотиви українського орнаменту».
12. Установіть послідовність подій.
А. заснування Чернівецького університету.
Б. утворення Наукового товариства імені Шевченка.
В. обрання Андрія Шептицького митрополитом Греко-католицької церкви.
Г. створення І.Мечниковим в Одесі бактеріологічної станції.
13. Установіть відповідність між вченими та їх науковими досягненнями.
А. Іван Пулюй.
Б. Ілля Мечников.
В. Борис Грінченко.
Г. Дмитро Граве.
1. клітинна (фагоцитарна) теорія імунітету.
2. Київська алгебраїчна школа.
3. чотиритомний «Словар української мови».
4. теорія періодичних промислових криз.
5. трубка для виявлення Х-променів.
14. Установіть відповідність між діячами культури і фактами їхньої діяльності..
А. Сергій Васильківський.        
Б. Леонід Позен.         
В. Іван Карпенко-Карий.           
Г. Владислав Городецький.
1. композитор і хоровий диригент, перший професор музики у Галичині, автор музики до пісні «Мир вам, браття, всі приносим», яку Головна Руська Рада прийняла за національний гімн галичан-русинів, опери «Роксолана».
2. архітектор, автор понад 30 будівель, зокрема будинку Національного художнього музею, Костелу святого Миколая в неоготичному стилі, Будинку з химерами у стилі модерн.
3. письменник, драматург, актор, засновник жанру комедії в українській літературі, автор п’єс «Сто тисяч», «Мартин Боруля», «Хазяїн», «Розумний і дурень», історичної драми «Сава Чалий».
4. живописець-пейзажист, в основі сюжетів — краса української природи і козацька тематика, автор полотен і замальовок різного жанру: «Весна в Україні», «Козаки в степу» («Сторожа Запорозьких Вольностей»), «Тип запорожця».
5. скульптор-передвижник, дійсний член Петербурзької академії мистецтв, не здобув художньої освіти, автор пам’ятників Івану Котляревському і Миколі Гоголю в Полтаві.


____________________________________________________
Урок за 26.05-27.05.2020 року

Тема: Повторення

1. Прочитати матеріал на сторінці 280 підручника
2. Випишіть у зошит основні події зі ст.284-285
__________________________________

завдання за 02.03 та 09.03.2018 року
1. опрацювати параграф підр.27,28
2. дати відповіді на три будь-  які питання на вибір у кінці параграфів


Тема 1. ФОРМУВАННЯ МОДЕРНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІЇ. ТЕОРІЯ І СУСПІЛЬНІ ВИКЛИКИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ ст.

Шановні учні! Для того, щоб засвоїти цю тему програми курсу «Історія України», 9-й клас, вам потрібно виконати наступні дії:
1 крок. Скачати електронну версію підручника Історія України для 9 класу автора Струкевич : за посиланням http://pidruchnyk.com.ua/335-storya-ukrayini-strukevich-9-klas.html

2 крок. Опрацювати текст підручника:
Зміст навчального матеріалу за програмою
Де можна знайти?
Від етноса до нації; від Малоросії та Галицької Русі до України.
«Український проект»
Чим поняття «українська нація» відрізняється від понять «українська народність» або «український етнос»
Пункт 1 параграфа 1 (с.12-15)
«Українське питання» - проблема пануючих націй.
Староукраїнство та українство Нового часу

Пункт 2 параграфа 1 (с. 13-15)
Історична пам'ять – найважливіший фактор формування національної свідомості
Пункт 2 параграфа 2 (с.18-20)
Значення фольклору та етнографії в дослідженні національних ознак українців
Пункт 2 параграфа 2 (с.14-16)
Пошук науково-історичних основ української окремішності
Пункт 2 параграфа 2 (с.17-18)
Початок академічного (наукового) етапу українського визвольного руху
Пункт 2 параграфа 2 (с.17)
Російська панславістська, польська федеративна теорії
Пункт 4 параграфа 2 (с.21-22)
Шляхи мобілізації української нації в умовах модернізації суспільства
Пункт 5 параграфа 2 (с.22-23)
Ідеї соборності українських земель
Пункт 6 параграфа 2 (с.23)

3 крок. Шановні учні! Радимо вам не просто прочитати текст параграфів 1-2 підручника, а й спробувати систематизувати його, виділити головне (узагальнити), зробити записи в зошит у формі плану, тез та ін.
Приклад:
Текст підручника:
Запис у зошиті:
Кінець XVIII - початок XIX ст. - початок процесу трансформації (перетворення) українського етносу (народу) в націю. Результат процесу: створення незалежної держави у ХХ ст.

4 крок. У разі, якщо ви маєте труднощі з узагальненням тексту підручника, зверніться до нашої пам'ятки нище, де ви знайдете основні поняття теми.

5 крок. Виконайте тренувальні завдання до теми 1
6 крок. Перевірте себе, використовуючи відповіді на тренувальні завдання

7 крок. Зробіть контрольні завдання до теми 1  та надішліть їх для перевірки на мою електронну адресу



ПОНЯТТЯ
Етнос (грецькою - народ, плем'я) - історично сформована стійка група людей (плем'я, народність, нація), що говорить однією мовою, визнає своє спільне походження, має єдиний уклад життя, комплекс звичаїв, традицій і відрізняється всім цим від інших народів. Культурна єдність представників етносу обумовлюється схожістю їх психічного складу.
Чи є українці етносом?
Українці:
- розмовляють українською мовою;
- визнають своє єдине походження від східнослов'янських племен, які у IX ст. створили Київську державу;
- мають спільний комплексом звичаїв, традицій, зокрема, календарних, сімейно-обрядових (звичай колядувати на Різдво Христове та ін.);
- відрізняються схожістю психічного складу (любов до свободи, культ жінки й сім'ї та ін.)
Історичні форми етносів:
1) Рід, плем'я – це спільнота людей, які пов'язані кровними узами, мають у спільній власності знаряддя праці, предмети споживання, землю; панувала за первісні часи.
Приклад: східнослов'янські племінні союзи, зокрема, поляни, сіверяни, древляни та ін., які жили в VIII-IX ст.
2) Народність – це форма етносу, що займає проміжне положення між плем'ям і нацією. Вважається характерною для рабовласницькогой  феодального суспільства, відрізняється слабкістю економічних зв'язків, поступовим перетворенням мови однієї з етнічних груп на спільну мову народності.
Приклад: наприкінці ХV ст. у письмових документах, створених на території України, бачимо спроби наблизити книжкову церковно-слов'янську мову до живої української мови.
3) Нація (від лат. natio - плем'я, народ) – це стійка, сформована у процесі історичного розвитку спільнота людей, які проживають на одній території, мають загальну культуру, мову, самосвідомість. Характеризується: 1)єдністю економічного життя; 2) єдиною системою політичного життя. Нація має особливий етнопсихологічний склад, стиль мислення, менталітет.
Чому перехід від народності до нації відбувається саме в ХІХ ст.?
 











Гердер - німецький філософ ХІХ ст., який довів, що людство існує не у вигляді певної універсальної форми (єдина для всіх народів), а в особливих національних формах. Їх головними характеристиками є мова й культура.
Обміркуйте!
У сучасній науці існує «конструктивістська» концепція Б.Андерсона. Відповідно до цієї концепції нація є «уявної спільнотою», що створюється національною елітою. Національна еліта займається поширенням ідеї нації серед народної маси, тобто певної етнічної групи.

Що заважало формуванню української модерної нації?
1. Відсутність національної держави.
У XIX ст. українські землі перебували в складі Російської та Австрійської (Австро-Угорської) імперій.
2. Російський національний проект, що здійснювався на території Наддніпрянської України у складі Російської імперії.
 Російський національний проект – це діяльність еліти російської нації (правлячих кіл Російської імперії) з «націоналізації» (русифікації) населення Російської імперії. Недержавні нації, зокрема, українці, розглядалися в російському проекті в якості складової частини «великого російського народу». Водночас національні проекти недержавних націй, насамперед, український, оцінювалися як спроби підірвати єдність російської нації, відірвати «малоросів» від «великого російського народу». Ідеологічним обґрунтуванням російського національного проекту стала історична концепція, згідно з якою населення Київської держави (Русі - України) – це предки виключно великоросів. Після монгольського завоювання XIII ст. великороси перенесли традиції княжої доби, культуру, літературу на північ, де сформувалося Московське князівство (потім Московське царство). Решта великоросів, які залишилися у Подніпровї, потрапила під владу литовців, а потім поляків. Під впливом мови і культури цих іноземних загарбників нібито й сформувалися особливості, які відрізняють «малоросів» від «великого російського народу».
Приклад заходів щодо здійснення російського національного проекту: російський царизм заохочував переселення на українські землі росіян. У результаті впродовж ХIХ ст. частка українців в населенні Наддніпрянської України знизилася з 90% до 80%, росіян збільшилася до 12%. Українці перетворилися на аграрну націю. У промисловості, на транспорті, у торгівлі працювало тільки 9% українців. Частка українців у населенні великих міст знизилася до 22% в Києві, 6% в Одесі.
3. Русифікація української еліти періоду Гетьманщини, зокрема, козацької старшини, духовенства, заможного міщанства.
У «Жалуваної грамоті дворянству» Катерина II фактично надала українській шляхті й козацькій старшині права дворянства Російської імперії. Історик М. Брайчевський назвав це нагородою за зраду національних інтересів. Нащадки козацької старшини, священики, заможні міщани засвоювали російську мову, тому що вона була більш престижною (мова пануючої в Російській імперії нації).
Здійснення російського національного проекту призвело до того, що багато українців стали вважати себе «малоросами» (частина російського народу), а Україну - Малоросією, своєю локальною батьківщиною, для успішного розвитку якої необхідне перебування у складі Російської імперії.
Приклад: Олексій Розумовський, син гетьмана Кирила Розумовського, у 1810 році був призначений міністром народної освіти Російської імперії.
Що робити?
Адже за «конструктивістською» концепціэю Б.Андерсона нація створюється національною елітою.
Хто у ХIX ст. візьме на себе здійснення українського проекту?
Варіант 1: староукраїнство.
Староукраїнство - нащадки козацької старшини, які наприкінці XVIII - на початку XIX ст. намагалися зберегти своє провідне становище в українському суспільстві, що опинилося під загрозою через ліквідацію Гетьманщини.
Щоб підтвердити свої права на отримання російського дворянства, вони почали шукати в архівах міст і козацьких канцеляріях документи, які підтверджували високий соціальний статус предків: козацьких гетьманів, полковників та ін. Під час пошуку нащадки старшинських родів зацікавилися історією українського козацтва, стали відчувати гордість за предків, перетворилися на «любителів малоросійської старовини».
Приклад: Василь Григорович Полетика - син Григорія Полетики, колишнього значкового, бунчукового товариша Лубенського полку. Народився в Петербурзі, закінчив Віденський університет. Перебував на службі в російській армії. Однак все своє життя присвятив збиранню матеріалів і документів з історії України XVI-XVIII ст. Існує гіпотеза, що саме Василь Полетика та його батько Григорій Полетика були авторами «Історії Русів» (праця з історії України).
Варіант 2.
Модерне українство (українство Нового часу) - прогресивні верстви українського суспільства, для яких була притаманною українська національна ідентичність. Їх силами в ХІХ ст. здійснювався український проект. Це сприяло українському національному відродженню.
Представниками українства Нового часу стали нечисленні патріотично налаштовані нащадки козацької старшини, але, перш за все, інтелігенти (люди, які зайняті інтелектуальним, тобто, розумовою працею).
Приклад: Михайло Олександрович Максимович (1804-1873) - нащадок козацької старшини. Після закінчення Московського університету залишився працювати в його бібліотеці та університетському Гербарії. З 1824 по 1834 рр. був директором ботанічного саду, з 1833 по 1834 рр. завідував кафедрою ботаніки Московського університету.
З жовтня 1834 по грудень 1835 рр. був ректором Київського університету. До 1841 р. - його професором. Через хворобу залишив посаду, але активно працював у «Тимчасової комісії для розгляду давніх актів», редагував матеріали для її видання ( «Пам'ятники»).
Ким він був за соціальним станом? Інтелігентом, зайнятим розумовою працею.
У 1827 р. Михайло Максимович видав збірку «Малоросійські пісні» з коментарями. Друга збірка під назвою «Українські народні пісні» вийшла у 1834 р. Нарешті, у 1849 р., у Києві він видав найповніший «Збірник українських пісень».
Вивчення пам'яток усної народної творчості викликало у Михайла Максимовича інтерес до питання про походження української мови. М.Максимович доводив давнє походження української мови, дискутував з російським вченим М. Погодіним, який вважав населення Київської держави (Русі - України) великоросами. У 1856 р. М. Максимович надрукував «Філологічні листи до М. П. Погодіна».
М. Максимович зацікавився українською історією. Він доводив, що українська народність існує не з XV - XVI ст., а з княжих часів. Досліджував історію українського козацтва ( «Про гетьмана Сагайдачного» та ін.).
Ким вважав себе М. Максимович? Українцем.
Яке історичне значення мала його діяльність? Він сприяв національному відродженню українського народу.

Етапи українського національного руху
1
 (до середини ХІХ ст.)
2
(до середини 90-х рр. ХІХ ст.)
3
Академічний (науковий)
Українофільський (культурницький)
Політичний

Характеристика академічного (наукового) етапу українського національного руху:
Мета: довести самобутність українського народу.
Учасники: невеликі групи інтелектуалів (вчених).
Способи: збір і вивчення
1) історичних документів (народ, який має славне минуле, може претендувати на славне майбутнє)
2) етнографічних експонатів, фольклорних пам'яток (етнографічні експонати, тобто предмети народного побуту, вишивка, гончарні вироби та ін.; фольклор, тобто народні пісні, легенди та ін., доводили культурну самобутність українців, їх відмінність від росіян) .



ТРЕНУВАЛЬНІ ЗАВДАННЯ
1. Встановити хронологічну послідовність історичних форм етносів:
А. Нація
Б. Рід, плем'я
В. Народність

2. Установіть відповідність між назвою історичної форми етносу та його стислою характеристикою:
1. Етнос
А. Займає проміжне положення між плем'ям і нацією. Вважається характерною формою для рабовласницького й феодального суспільства, відрізняється слабкістю економічних зв'язків, поступовим перетворенням мови однієї з етнічних груп на спільну мову народності
2.Рід, плем'я
Б. Сформована у процесі історичного розвитку, стійка спільнота людей, які проживають на одній території, мають єдину культуру, мову, самосвідомість. Характеризується єдністю економічного життя; єдиною системою політичного життя
3. Народність
В. Історично сформована стійка група людей, які розмовляють однією мовою, визнають своє спільне походження, мають єдиний уклад життя, комплекс звичаїв, традиції та відрізняється всім цим від інших народів.
4. Нація
Г. Спільнота людей, які пов'язані кровними узами, мають у спільній власності знаряддя праці, предмети споживання, землю; панувала за первісні часи

3. Уважно роздивіться історичну карту «Українські землі на початку ХІХ ст.» та дайте відповідь на питання:



А. До складу яких держав входили українські землі на початку ХІХ ст.? Чи існувала в цей період незалежна українська держава? __________________________________________________________________
Б. Як це вплинуло на процес перетворення українського етносу на модерну націю? _______________________________________________
4. За російським національним проектом, що здійснювався на території Наддніпрянської України у складі Російської імперії, українці розглядалися в якості:
А. Представників самобутнього етносу, які мають рівні права з росіянами.
Б. Інородців, ворожих інтересам Російської імперії та росіян
В. Складовою частиною «великого російського народу»
5. У здійсненні українського національного проекту на землях Наддніпрянської України ц складі Російської імперії на початку XIX ст. взяли активну участь:
1. Всі нащадки козацької старшини
2. Частина нащадків козацької старшини
3. Кріпаки - селяни
4. Міщани (ремісники, торговці в містах)
5. Інтелігенція
А. 1, 3
Б. 2, 4
В. 1, 5
Г. 2, 5
6. Установіть хронологічну послідовність основних етапів українського визвольного руху:
А. Політичний
Б. Академічний (науковий)
В. Культурницький (українофільський)
7. Етап українського визвольного руху, під час якого невеликі групи вчених збирали й вивчали історичні документи, етнографічні експонати та фольклорні пам'ятки з метою довести самобутність українського народу, називається:
А. Академічним (науковим)
Б. Культурницьким (українофільським)
В. Політичним
8. Встановіть відповідність між прізвищами дослідників українського фольклору та назвами збірок пам'яток усної народної творчості, які вони видали:
1. М. Цертелєв
А. «Запорожская старина»
2.М. Максимович
Б. «Малоросійські пісні»
3.І. Срезневський
В. «Русалка Дністрова»

Г. «Опыт собрания старинных малороссийских песен»

9. В якому році З. Доленга-Ходаковський почав проводити етнографічні експедиції на західно-українських землях:
А. 1814 р.
Б. 1819 р.
В. 1827 р.
Г. 1833 р.
10. Як називається історичний твір початку ХІХ ст., з якого взято наступний уривок:
«Но не смотря на все то, съ сожалЂніемъ должно сказать, привнесены нЂкоторыя нелЂпости и … Такъ въ ней [в Украине] заводятся Польскими Королями новыя поселенія и учреждаются Украинскіе козаки; а до того сія земля будто была пуста и необитаема, и Козаковъ въ Руси не бывало. Но видно господинъ писатель такой робкой исторійки не бывалъ нигдЂ, кромЂ своей школы, и не видалъ въ той сторонЂ… городовъ, самыхъ древнихъ или, по крайней мЂрЂ, гораздо старЂйшихъ отъ его Королей Польскихъ, то есть: Черкаса, Крылова, Мишурина и стараго Кодака при рЂкЂ ДнЂпрЂ, Чигирина при ТясмикЂ, Умани при РóсЂ, Ладыжина и Чагарлыка при БугЂ, Могилева, Рашкова и Дубосара при ДнЂстрЂ, Каменнаго Затона и БЂлозерска у вершины Лимана... Но у него все это пустыня, и Князи Рускіе, выводившіе великія Флотиліи свои въ Черное море изъ рЂки ДнЂпра, то есть изъ самыхъ тЂхъ странъ, и воевавшіе на Греціго, Синопъ, Трапезонтъ и на самый Цареградъ съ войсками областей оныхъ, преданы имъ ничтожеству и забвенію»
А. «Історія Русів» невідомого автора
Б. «Історія Малої Росії» Д. Бантиш-Каменського
В. «Історія Малоросії» М. Маркевича
Г. «Філологічні листи до М. П. Погодіна» М. Максимовича
11. Встановіть хронологічну послідовність подій:
А. Початок видання «Історії Малоросії» М. Маркевичем
Б. Початок видання «Історії Малої Росії» Д. Бантиш-Каменським
В. Створення в Києві Тимчасової комісії для розгляду давніх актів
12. Яке історичне значення мала діяльність учасників академічного (наукового) етапу українського національного руху?
А. Результатом їх діяльності було створення незалежної української держави.
Б. Результатом їх діяльності було поширення національної самосвідомості серед освіченого населення.
В. Результатом їх діяльності було доведення національної самобутності українців.




ВІДПОВІДІ НА ТРЕНУВАЛЬНІ ЗАВДАННЯ
1. Встановити хронологічну послідовність історичних форм етносів:
1 - Б. Рід, плем'я
2 - В. Народність
3  - А. Нація
2. Установіть відповідність між назвою історичної форми етносу та його стислою характеристикою:
1. Етнос
В. Історично сформована стійка група людей, які розмовляють однією мовою, визнають своє спільне походження, мають єдиний уклад життя, комплекс звичаїв, традиції та відрізняється всім цим від інших народів.

2.Рід, плем'я
Г. Спільнота людей, які пов'язані кровними узами, мають у спільній власності знаряддя праці, предмети споживання, землю; панувала за первісні часи
3. Народність
А. Займає проміжне положення між плем'ям і нацією. Вважається характерною формою для рабовласницького й феодального суспільства, відрізняється слабкістю економічних зв'язків, поступовим перетворенням мови однієї з етнічних груп на спільну мову народності
4. Нація
Б. Сформована у процесі історичного розвитку, стійка спільнота людей, які проживають на одній території, мають єдину культуру, мову, самосвідомість. Характеризується єдністю економічного життя; єдиною системою політичного життя

3. Уважно роздивіться історичну карту «Українські землі на початку ХІХ ст.» та дайте відповідь на питання:



А. До складу яких держав входили українські землі на початку ХІХ ст.? Чи існувала в цей період незалежна українська держава? Українські землі входили до складу Російської (Наддніпрянська Україна), Австрійської (Західна Україна) імперій. Власної незалежної держави українці не мали.
Б. Як це вплинуло на процес перетворення українського етносу на модерну націю? Це негативно впливало на процес перетворення українського етносу на модерну націю. На території Наддніпрянської України російський царат проводив політику русифікації, спрямовану на асиміляцію українців.
4. За російським національним проектом, що здійснювався на території Наддніпрянської України у складі Російської імперії, українці розглядалися в якості:
В. Складовою частиною «великого російського народу»
5. У здійсненні українського національного проекту на землях Наддніпрянської України ц складі Російської імперії на початку XIX ст. взяли активну участь:
2. Частина нащадків козацької старшини
5. Інтелігенція
Г. 2, 5
6. Установіть хронологічну послідовність основних етапів українського визвольного руху:
1 - Б. Академічний (науковий)
2 - В. Культурницький (українофільський)
3 - А. Політичний
7. Етап українського визвольного руху, під час якого невеликі групи вчених збирали й вивчали історичні документи, етнографічні експонати та фольклорні пам'ятки з метою довести самобутність українського народу, називається:
А. Академічним (науковим)
8. Встановіть відповідність між прізвищами дослідників українського фольклору та назвами збірок пам'яток усної народної творчості, які вони видали:
1. М. Цертелєв
Г. «Опыт собрания старинных малороссийских песен»
2.М. Максимович
Б. «Малоросійські пісні»
3.І. Срезневський
А. «Запорожская старина»

9. В якому році З. Доленга-Ходаковський почав проводити етнографічні експедиції на західно-українських землях:
А. 1814 р.
10. Як називається історичний твір початку ХІХ ст., з якого взято наступний уривок:
«Но не смотря на все то, съ сожалЂніемъ должно сказать, привнесены нЂкоторыя нелЂпости и … Такъ въ ней [в Украине] заводятся Польскими Королями новыя поселенія и учреждаются Украинскіе козаки; а до того сія земля будто была пуста и необитаема, и Козаковъ въ Руси не бывало. Но видно господинъ писатель такой робкой исторійки не бывалъ нигдЂ, кромЂ своей школы, и не видалъ въ той сторонЂ… городовъ, самыхъ древнихъ или, по крайней мЂрЂ, гораздо старЂйшихъ отъ его Королей Польскихъ, то есть: Черкаса, Крылова, Мишурина и стараго Кодака при рЂкЂ ДнЂпрЂ, Чигирина при ТясмикЂ, Умани при РóсЂ, Ладыжина и Чагарлыка при БугЂ, Могилева, Рашкова и Дубосара при ДнЂстрЂ, Каменнаго Затона и БЂлозерска у вершины Лимана... Но у него все это пустыня, и Князи Рускіе, выводившіе великія Флотиліи свои въ Черное море изъ рЂки ДнЂпра, то есть изъ самыхъ тЂхъ странъ, и воевавшіе на Греціго, Синопъ, Трапезонтъ и на самый Цареградъ съ войсками областей оныхъ, преданы имъ ничтожеству и забвенію»
А. «Історія Русів» невідомого автора
11. Встановіть хронологічну послідовність подій:
1 - Б. Початок видання «Історії Малої Росії» Д. Бантиш-Каменським
2 - А. Початок видання «Історії Малоросії» М. Маркевичем
3 - В. Створення в Києві Тимчасової комісії для розгляду давніх актів
12. Яке історичне значення мала діяльність учасників академічного (наукового) етапу українського національного руху?
В. Результатом їх діяльності було доведення національної самобутності українців.





КОНТРОЛЬНІ ЗАВДАННЯ
1.Переживання і усвідомлення своєї приналежності до національної спільноти - це (1 б.):
А
Б
В
Г




А. Національність
Б. Національна свідомість
В. Національна ідентичність
Г. Соборність.
2. Коли Микола Маркевич почав видавати свою п'ятитомну «Історію Малоросії», де пов'язав минуле - героїзм козацтва в боротьбі з іноземними завойовниками - з національно-визвольними сподіваннями українців у ХІХ ст. (1 б.):
А. 1819 р.
А
Б
В
Г




Б. 1822 р.
В. 1833 р.
Г. 1842 р.
3.До сфери наукових інтересів Михайла Максимовича, ректора Київського університету в 1834-1835 рр., входило (1 б.):
А. Вивчення пам'ятників усної народної творчості, питання про походження української мови
Б. Вивчення пам'ятників усної народної творчості, питання про схожість мов слов'янської групи, зокрема, російського, польського, українського.
А
Б
В
Г




В. Питання про походження української мови, вивчення історії Великого князівства Московського.
Г. Питання про схожість мов слов'янської групи; можливості політичного об'єднання слов'янських народів.
4. Встановіть відповідність між назвами етапів процесу українського національного відродження та їх стислою характеристикою (1 б.):
1.Академічний (науковий)
А. Видавничо-культурні, просвітницькі, музейні, археографічні організації продовжують вивчення історії українського народу, його культурних традицій. Національна самосвідомість розповсюджується серед широких верств освіченого населення
2.Культурніческій (Українофільський)
Б. Національний рух стає масовим. Його представники висувають вимоги суверенітету нації в формі автономії або незалежності
3. Політичний
В. З метою довести самобутність українського народу невеликі групи вчених збирають і вивчають документи про історичне минуле українського народу, етнографічні експонати, фольклорні пам'ятки.


А
Б
В
1



2



3








5.Установіть хронологічну послідовність подій (1 б.):
А. Видання М. Максимовичем збірки «Малоросійські пісні» з коментарями.
Б. Видання М. Цертелєвим «Опыта собирания старинных малороссийских песен»
В. Започаткування Д. Бантиш-Каменським видання «Історії Малої Росії»
Г. Початок видання І.Срезневським фольклорних збірок «Запорожская старина»

А
Б
В
Г
1




2




3




4











6. Напишіть назву історичної праці, в якій доводилося, що саме Україна є спадкоємицею Київської Русі (Русі - України), має самобутню, історію, що відрізняється від російської (1 б.):
«…частина Слов'янської землі, яка лежить од ріки Дунаю до ріки Двіни і од Чорного моря до рік Стиру, Случі, Березини, і Дінця, і Сіви, дістала назву Русь, а народ, що на ній проживає, названо Русами і Русняками взагалі. Згодом та ж сама земля поділилась назвою на Чермну, або Червону, Русь — за землею, що родить барвні трави та червець у краю полуденному, і на Білу Русь — за великими снігами, що випадають у стороні північній. Провінційними поділами тої землі були Князівства: Галицьке, Переяславське, Чернігівське, Сіверське, Древлянське і чільне, або Велике, Князівство Київське, котрому вся решта підлягала».
__________________________________________________________________

7.На основі аналізу історичної карти дайте відповіді на питання (3 б.):


А. До складу яких держав входили українські землі на початку ХІХ ст.?
_______________________________________________________________
Б. Від кого повинні були захищати свою ідентичність українці Наддніпрянської України, а від кого - Західної України?
__________________________________________________________________
В. Яку роль відігравала ідея соборності українських земель в українському визвольному русі?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________

8. На підставі розгорнутого плану дайте відповідь на питання: «Чому період кінця ХVIII - початку XIX ст. став відправною точкою процесу формування модерної української нації?» (3 б.)
А. Роль історичної пам'яті у формуванні національної свідомості  українців. Дослідження історичного минулого України на початку XIX ст.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Б. Роль етнографічних досліджень в обґрунтуванні культурної самобутності українців. Збір і видання пам'яток усної народної творчості на початку XIX ст.
____________________________________________________________________________________________________________________________________
В. Значення академічного (наукового) етапу українського визвольного руху __________________________________________________________
__________________________________________________________________












ІСТОРІЯ УКРАЇНИ 9 клас. ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ


Завдання І. Виберіть правильний варіант відповіді
1. Коли в Україні було ліквідовано Гетьманство?
А 1750р. 

Б 1764р.
В 1775р. 

Г 1812р.
2. Останнім гетьманом України був
А Пилип Орлик
Б Павло Тетеря
В Іван Мазепа
Г Кирило Розумовський
3. У 1734році на річці Підпільній козаки заклали
А Хортицьку Січ
Б Томаківську Січ
В Нову Січ
Г Задунайську Січ
4. Спільним наслідком російсько-турецьких воєн 1806-1812рр. та 1828-
1829рр. для українських земель було
А економічне виснаження регіонів, що були найближчим тилом
російської армії
Б ліквідація кріпацтва на приєднаних землях
В відновлення Запорозької Січі
Г заснування таємних організацій дворян-офіцерів
5. Колискою національного відродження наприкінці ХVІІІ ст. стала
А Правобережна Україна
Б Слобожанщина
В Західна Україна
Г Південна Україна
6. Яка подія сталася 5 червня 1812р.?
А останній поділ Речі Посполитої
Б російсько-турецька війна
В видання Олександром І попереднього розпорядження про створення
українського козацького війська
Г видання І. Котляревським «Енеїди»
7. «Декларацією прав української нації» називають
А «Енеїду»
Б «Історію Русів»
В «Русалку Дністрову»
Г «Малоросійські оповідання»
8. Назвати місто України, в якому діяв просвітницький гурток
«Руська трійця»
А Київ
Б Харків 

В Одеса
Г Львів 

Завдання ІІ. Установіть відповідність. 
9. Установіть відповідність між датами і подіями.
1 1828-1829рр. А діяльність «Руської трійці»
2 1805р. Б видання «Малоросійських оповідань»
Г. Квітки- Основ’яненка
3 1834р. В відкриття Харківського університету
4 1833-1837рр. Г російсько-турецька війна
Д аграрна реформа на Західній Україні
10. Установіть відповідність між назвами організацій та прізвищами
діячів, які до них належали.
А «Руська трійця» 1 Павло Пестель
Б «Товариство
об’єднаних словян» 2 Іван Котляревський
В Південне товариство 3 Микола Костомаров
Г «Любов до істини» 4 Маркіян Шашкевич
5 Петро Борисов
Завдання ІІІ. Установіть послідовність.
11. Установіть хронологічну послідовність подій наприкінці ХVІІІ- в пер-
шій половині ХІХ ст. в Наддніпрянській Україні.
А створення Київського генерал-губернаторства
Б діяльність Новгород-Сіверського гуртка
В повстання Чернігівського полку
Г заснування в Одесі масонської ложі «Трьох царств природи»

12. Установіть хронологічну послідовність подій наприкінці ХVІІІ- пер-
шій половині ХІХ ст. на західноукраїнських землях.
А видання альманаху «Русалка Дністрова»
Б проведення аграрної реформи на західноукраїнських землях
Марією-Терезією та Йосипом ІІ
В створення в Перемишлі «Товариства греко-католицьких
священників»
Г закриття австрійською владою Руського інституту при Львівському


університеті

Немає коментарів:

Дописати коментар