2021-2021 навчальний рік
Прояви кризового становища в
Українській православній церкві |
||
Втрата власної держави. |
Складні зовнішні обставини
(захоплення турками Константинополя, який втрачає статус центра православ'я) |
Піднесення Московської митрополії,
яка воліла бачити Україну під своїм впливом |
Необхідність протистояти
польському католицизму |
Полемічна
література — твори релігійного спрямування, у яких висувалися аргументи авторів,
спрямовані проти поглядів їх противників.
Полемічна
література
Автор
твору |
Назва
твору |
Герасим
Смотрицький |
«Ключ
царства небесного» і «Календар римський новий», «Тренос» |
М.
Смотрицький |
«Тренос» |
Автор
невідомий |
«
Пересторога » |
І.
Вишенський |
«Послання
до єпископів» |
І. Потій |
«Унія» |
І.
Борецький |
«
Протестація » |
Умови
Берестейської церковної унії
1. Злиття
православної та католицької церков і утворення греко-католицької (уніатської)
церкви (ГКЦ), яка підпорядковувалася владі папи Римського.
2. ГКЦ
зберігала православні обряди, традиції, церковнослов'янську мову.
3.
Православне духовенство, яке визнало унію, зрівнялося у правах з католицьким і
звільнялося від плати податків.
4. Уніатська
церква в Речі Посполитої стала офіційно визнаною.
Результати
та наслідки берестейської церковної унії
1.
Збереження панівного становища в Речі Посполитій католицької церкви.
2.
Покатоличення української шляхти, яка здобувала освіту в католицьких освітніх
закладах.
3.
Діяльність в Україні католицьких орденів.
4. Розкол
національної єдності українців (на прихильників православ'я та уніатства).
5.
Збереження напруження в стосунках католицької та православної церков.
6.
Призупинення поширення католицизму в українських землях.
Тема. Церковне життя в XVI ст.
Мета: скласти уявлення про розгортання реформаційних і контрреформаційних рухів на українських землях; оцінити значення діяльності православних братств; визначити особливості становища православної церкви; продовжити формувати навички використовувати розповідь учителя та матеріал підручника як джерело знань; виховувати шанобливе ставлення до минулого своєї Батьківщини.
Основні дати та події: 1542, 1544 рр. — створення у Львові Благовіщенського та Миколаївського церковних православних братств; 1556—1561 рр. — на Волині українською мовою було створено Пересопницьке Євангеліє; 1564 р. — початок діяльності єзуїтів у Польщі.
Розповідь учителя
Період XVI ст.
дослідники називають темною добою в історії української православної церкви. Тоді
церковне життя на теренах України розвивалося під іновірною польсько-литовською
владою. І хоча проголошувалося терпиме ставлення до православ’я, забезпечення
прав і привілеїв православної церкви, існували важливі причини, які викликали
глибоку кризу церковного життя. Саме в цей період розвинулися такі характерні
особливості українського православ’я, як активна участь у житті церкви
світських осіб та зближення церковного життя, духовної освіти й школи, змушених
протистояти наступу латинської культури, католицизму та реформаційним рухам.
Негативно впливало на
становище православної церкви існуюче в Польському королівстві й Великому
князівстві Литовському право патронату, або «право подавання». Відповідно до
нього питання призначення на митрополичу і єпископську кафедри залежало від
великого князя литовського та польського короля. Після Люблінської унії
ситуація погіршилася. Польські королі за правом патронату стали, «подаючи хліби
духовні й роздаючи столиці духовні», призначати на посади єпископів і
архімандритів (настоятелів монастирів) за гроші. Фактично посаду отримував той,
хто більше за неї заплатив. Королі надавали посади в православній церкві
світським особам (шляхті, військовим) за борги держави цим людям, різноманітні
вислуги на прохання наближених до королівського двору осіб тощо.
Правом патронату щодо
православних церков і монастирів користувалися на приватних землях магнати та
шляхта. Воно полягало у праві власності на засновані ними церкви й монастирі у
своїх маєтках, селах та містах. Священики в таких парафіях не обиралися простим
людом, а призначалися патронами-шляхтичами за «правом подавання». Завдяки цьому
життя церковної громади залежало від віросповідання власника маєтку або міста
та його ставлення до православ’я. Магнати і шляхта розпоряджалися церквами й
монастирями на підставі права власності: закладали, обмінювали, продавали, здавали
в оренду, віддавали як посаг тощо.
Польська влада надала
православній церкві набагато менше прав порівняно з католицькою. Православних
єпископів, на відміну від католицьких, не допускали до участі в роботі сенату —
верхньої палати сейму. Православне духовенство, на відміну від католицького, мало
сплачувати податки. Хоча з 1573 р. польські королі зобов’язалися
дотримуватися політики релігійної віротерпимості, фактично польська влада й
католицьке духовенство негативно ставилися до православ’я, вбачаючи в ньому
перешкоду для просування католицизму на слов’янський Схід.
2. Реформаційні та контрреформаційні рухи в
Україні.
Розповідь учителя
У XVI ст. Європу
охопила Реформація —
церковно-релігійні й суспільно-політичні течії, спрямовані проти католицької
церкви. Із поширенням у Європі реформаційних ідей пов’язаний початок
пробудження національної свідомості, розвиток культури окремих народів та виникнення
протестантизму.
Робота з термінами та поняттями
Протестантизм — один із найбільших (поряд із
католицизмом і православ’ям) напрямків християнства, який виник у період
Реформації в XVI ст. Його початковими формами були лютеранство, кальвінізм
та англіканство.
У 30—40-х рр. XVI ст.
з Європи через Польщу на українські землі стали поширюватися реформаційні
вчення. Одним із таких учень був кальвінізм. Засновник учення Жан Кальвін вважав, що доля людини заздалегідь визначена Богом, закликав працювати,
бути ощадливими й накопичувати багатства. На теренах України громади
кальвіністів виникали у великих панських маєтках або містах, що належали
магнатам. Першими прийняли кальвінізм магнатські родини Потоцьких і Радзивіллів. До них приєдналися представники
знатних православних родів (Вишневецькі, Хоткевичі, Сапеги). Громади
кальвіністів виникали також на Закарпатті, Холмщині, Підляшші, Перемишльській і
Белзькій землях. Інша течія протестантизму — лютеранство — на теренах України поширення не набула.
У другій половині XVI ст.
на Галичині, Волині, Поділлі та Київщині поширилося аріанство — напрямок протестантизму,
прихильники якого визнавали лише Бога Отця, заперечуючи цим християнське вчення
про Святу Трійцю.
Особливістю реформаційних
рухів було те, що вони не поширювалися на значні верстви українського
населення. За підрахунками історика М. Грушевського, на українських землях було
близько 100 невеликих протестантських
громад, створених, як правило, шляхтою, і далеко не завжди українською.
Поширення протестантизму на певний час загальмувало проникнення католицизму в
Україну. В основних засадах Реформації (звільнення з-під влади Риму, наближення
церкви до народу, переклад Біблії народною мовою) українське православне
населення вбачало засіб протидії католицизму, пристосовуючи реформаційні ідеї
до своїх потреб.
Боротьба протестантів із
католицькою церквою ставала для православних зразком для оновлення власної
церковної організації. Вплив реформаційних ідей проявлявся в діяльності
православних братств, які намагалися сприяти оновленню церковного життя.
Важливим наслідком поширення
ідей Реформації на українських землях стала поява перекладів Святого Письма.
Зокрема, у 1556—1561 рр. на Волині українською мовою було створено Пересопницьке Євангеліє.
У 60-х рр. XVI ст.
в Україні набувала поширення Контрреформація — рух, розпочатий католицькою церквою для боротьби з Реформацією.
У 1569 р. за підтримки польської влади на теренах України розпочало діяльність
«Товариство Ісуса» (Орден єзуїтів).
Завдяки наполегливій діяльності єзуїтів, яких підтримувала польська влада, їхніми
прибічниками стало чимало магнатів і шляхти, яких вони навернули в католицизм
(Радзивілли, Хоткевичі, Сапеги). У 70—80-х рр. XVI ст. на українських
землях єзуїти відкривали свої школи, які мали досить високий рівень викладання.
Водночас вони сприяли поширенню католицизму.
Зверніть увагу!
Одним із результатів Реформації
в Польщі стало утвердження віротерпимості в 60-х рр. XVI ст., щоправда,
ненадовго. Здавалося, що Реформація в Польщі перемогла. Проте протестантський
рух у країні мав свої особливості, що зумовило його слабкість і зрештою
занепад:
• не мав широкої
підтримки серед основної маси населення (селян, міщан);
• шляхта та магнати
за допомогою нових релігійних учень прагнули домогтися нових привілеїв і послаблення
королівської влади, а не були переконаними протестантами;
• відсутність єдності
в протестантському русі (лютерани, кальвіністи, аріани, чеські брати), а іноді
й ворожнеча між його течіями;
• більша частина православного
населення була байдужою до нових учень, її турбувало збереження «батьківської»
віри — православ’я.
3. Церковні братства.
Розповідь учителя
У XV—XVII ст. на
українських землях розгортався братський рух, пов’язаний із діяльністю
створюваних православними міщанами церковних братств.
Робота з термінами та поняттями
Церковні братства — релігійні та культурно-просвітницькі
товариства, що створювалися православними міщанами при церковних парафіях України
в XV—XVII ст.
Спочатку православні міщани,
створюючи братства за зразком ремісничих цехів, керувалися благодійницькою
метою — дбати про побудову й обслуговування церкви, влаштовувати доброчинні
обіди для бідних, готувати церковні урочистості, допомагати хворим тощо.
У XVI ст. в умовах
розгортання насильницького покатоличення й національного гноблення православних
українців діяльність братств зазнала змін. Вони стали виступати захисниками
прав православного населення. Члени братства зверталися зі скаргами на дії
польської адміністрації до судів, посилали делегації з проханнями до короля.
Водночас братства прагнули очистити церкву від осіб, негідних духовного звання,
й оновити її. Вони також займалися просвітницькою діяльністю: відкривали школи,
друкарні, організували бібліотеки.
Перші братства — Благовіщенське (1542 р.) та Миколаївське (1544 р.) — виникли у
Львові. У другій половині XVI ст. найвпливовішим стало Успенське
ставропігійське братство у Львові. За правом ставропігії, отриманим у 1586 р.,
воно безпосередньо підпорядковувалося константинопольському патріарху, а не
місцевим православним єпископам. Львівське братство мало право верховенства над
іншими братствами та контролю над духовенством. Йому належала Львівська
братська друкарня, у якій працював московський друкар Іван Федоров. Близько 1585 р. в місті
з’явилася Львівська братська школа для дітей міщан і священиків. Вона
утримувалася коштами братчиків. Братство організувало у Львові шпиталь-притулок
для хворих і калік, спорудило Успенську церкву.
Діяльність Львівського
Успенського братства стала прикладом для православних українців інших міст.
Наприкінці XVI — на початку XVII ст. православні братства діяли в
Перемишлі, Рогатині, Тернополі, Луцьку, Кременці, Судовій Вишні, Києві та багатьох
інших українських містах.
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати § 8 (§ 9*) підручника
2. Виписати у хронологічну таблицю дати виділені червоним, записати у робочий зошит те, що виділено синім.
____________________________________________________________________
Тема: Підкорення Кримського ханства. Колонізація Півдня України
Тема: Імперський наступ на автономію Гетьманщини
1. 3.1. Робота з історичним джерелом.
Указ Петра І про
створення Малоросійської колегії (16 травня 1722 р.)
«Цього 1722 р., квітня 27 дня
всепресвітліший, державні ший Петро Великий, імператор і самодержець
всеросійський і інше, і інше, жалуючи підданих своїх – малоросійський народ,
видав указ: при гетьманові пану Скоропадському в Глухові для управління судами
і для іншого, що в прохальних пунктах гетьмана Хмельницького і в ухвалах на нього написано, замість однієї
воєводської персони для кращої вірності й управління бути колегії, в якій бути
бригадирові панові Вельямінову з шістьма чоловіками штаб-офіцерами, та при цій
же колегії бути прокурором з гвардії капітаном або капітаном-поручикам з
щорічною зміною…»
Дайте письмово відповіді на запитання:
·
Визначте склад Малоросійської колегії.
·
Хто був її головою?
·
Доведіть, що створення Малоросійської колегії було кроком Петра І до
обмеження прав і свобод українського народу.
Тема: Внутрішня боротьба за владу та впливи. Розкол Гетьманської держави. Спроби об'єднання Лівобережної та Правобережної Гетьманщини.
Тема: "Українсько-московська міждержавна угода 1654 р. Воєнні дії в 1654-1655 рр."
Підручник: Стукевич О.К., Романюк І.М., Пірус Т.П. Історія УКраїни 8 клас. К.: Грамота, 2008. - 272 с. &21
Завдання:
1. Заповніть таблицю «Становище України за умовами Переяславського договору».

1) воєнні дії 1654 р. на території Білорусії;
2) території Української держави, які увійшли в середні XVII ст. до
складу Московського царства;
3) місто, де відбулася українсько-російська рада;
4) гетьманську столицю;
5) причини походу Хмельницького на Львів у 1655 р. Які він мав
результати?
Відповіді надсилайте на мою електронну адресу: linyserg@gmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар